דלקת חניכיים בהריון: טיפול ומניעה

מחקרים מראים קשר ישיר בין דלקות חניכיים במהלך הריון ובין משקל לידה נמוך ולידה בטרם עת – בעוד שלא הוכח קשר סיבתי עדיין, הסטטיסטיקה מדברת בעד עצמה ובעת ההריון מומלץ מאוד לטפל בדלקות חניכיים מחד ולמנוע מצבים שיגרמו לדלקות כאלו מאידך.

מניעת דלקת חניכיים בהריון

מניעה היא הדרך הטובה ביותר לטפל בכל בעיה, ודלקות חניכיים בהריון אינן שונות – השינויים ההורמונליים בעת הריון, לצד הקאות וצריכת סוכרים מוגברת מגדילים את הסיכוי לדלקות חניכיים; לכן, אם ההריון מתוכנן מומלץ מאוד לגשת לשיננית לפני ההתעברות ולוודא שהחניכיים בריאות. בהריון לא מתוכנן כדאי לקבוע תור לשיננית מייד כשיש זמן פנוי. במקביל, חשוב מאוד לשמור על היגיינת פה דנטלית גבוהה בזמן ההריון – צחצוח קבוע ויעיל, ניקוי בין השיניים באמצעות חוט דנטלי וכלים דומים וביקורים סדירים אצל השיננית יבטיחו את בריאותכן. במקרה של הקאות חשוב מאוד לנקות את הפה היטב ולהמתין מעט לפני צחצוח השיניים – השילוב של חומציות בפה בשל ההקאה והצחצוח עלול לגרום לנזק קל לחניכיים, שיתפתח בעתיד לבעיה, וניקוי יסודי שלאחריו המתנה קצרה לפני הצחצוח ימנעו את זה.

באנר אודות - מרפאת שיניים בחולון בניהולו של דר ג'רי כהן

הבנת דלקת חניכיים: גורמים ותסמינים אצל נשים בהריון

• שינויים הורמונליים: במהלך ההריון הגוף מייצר יותר הורמונים, כמו אסטרוגן ופרוגסטרון, שיכולים להגביר את זרימת הדם לחניכיים ולגרום להם לפתח רגישות יתר לזיהום ולהצטברות של חיידקים, וכתוצאה מכך – התפתחות של דלקת חניכיים.
  • היגיינת פה לקויה: נשים שסובלות בתקופת ההריון מבחילות והקאות, עלולות להחשף לחומציות בפה בגלל חומרי ההקאה, ועליהן להקפיד באופן מיוחד על היגיינת פה טובה: לשטוף את הפה במים פושרים אחרי ההקאות, ולצחצח את השיניים כחצי שעה לאחר מכן, על מנת לסלק כל שארית של חומרי ההקאה מחלל הפה.
  • יובש בפה (קסרוסטומיה): יובש בפה הוא סימפטום שכיח במהלך ההריון, והוא יכול להיגרם על ידי שינויים הורמונליים, התייבשות או תרופות מסוימות. יובש בפה עצמו עשוי שלא להשפיע ישירות על השיניים והחניכיים, אך הוא עלול להגביר את הסיכון לבעיות שיניים. לרוק תפקיד חשוב בהגנה על השיניים והחניכיים על ידי נטרול חומצות מזיקות המיוצרות על ידי חיידקים, ושטיפת חלקיקי מזון. כאשר יש זרימת רוק מופחתת, הפה יכול להפוך לחומצי ויבש יותר, מה שמקל על חיידקים לשגשג ולגרום לעששת ולמחלות חניכיים.
  • תזונה לקויה או חסרים תזונתיים: תזונה שמבוססת על הרבה פחמימות וסוכרים מעודדת היווצרות והתפתחות של חיידקים, כמו גם רגישות לדלקות חניכיים. בנוסף, להרבה נשים הרות שיש יש חוסרים תזונתיים, כמו רמות נמוכות של ויטמין C, מה שמראה על מערכת חיסון מוחלשת, שפחות מסוגלת להדוף דלקות חניכיים.
  • חששות: פעמים רבות נשים בהריון חוששות מטיפולי שיניים חיוניים בגלל צילומי רנטגן, חומרים רפואיים ועוד. דבר שגורם להזנחת מצבים בעייתים ולהחמרתם.

אניפוגרפיקה - תסמינים לדלקת חניכיים

טיפול בדלקת חניכיים בהריון

בעוד שאין שום סיכון בטיפול שיניים גם בעת הריון, הטיפול עלול להיות לא נוח לאשה הרה, והיא עלולה להיות לא זמינה לטיפולי המשך. במקרה צורך, אפשר לבצע כל טיפול נדרש כדי להבטיח את שלום האם והעובר, ואין בהם שום סיכון בריאותי.

אולי יעניין אותך:

כתרי זרקוניה | גשר מרילנד

חשיבות הטיפול בדלקת חניכיים בהריון: סיכונים וסיבוכים

דלקת חניכיים בהריון שאינה מטופלת, עלולה להתפתח לצורה חמורה יותר של מחלת חניכיים, ובהמשך להוביל לאובדן שיניים ולבעיות בריאותיות אחרות. אם הזיהום החיידקי מצליח לחדור למערכת הדם, עלולים להיווצר סיבוכים במהלך ההריון, כמו:

• לידה מוקדמת: מחקרים הראו שנשים הרות עם מחלת חניכיים נמצאות בסיכון מוגבר ללדת את התינוקות שלהן בטרם עת. לידה מוקדמת עלולה להוביל למגוון בעיות בריאותיות עבור התינוק, כולל משקל לידה נמוך, עיכובים בהתפתחות.
  • משקל לידה נמוך: מחלת חניכיים קשורה גם לסיכון מוגבר לתינוקות במשקל נמוך. תינוקות שנולדו עם משקל לידה נמוך נמצאים בסיכון מוגבר לבעיות בריאות, כולל תסמונת מצוקה נשימתית וזיהומים.
  • רעלת הריון: רעלת הריון היא מצב שעלול להיות מסכן חיים, שיכול להתרחש במהלך ההריון. נשים עם מחלת חניכיים נמצאות בסיכון מוגבר לפתח רעלת הריון.
  • סוכרת הריון: ישנן עדויות המצביעות על כך שמחלת חניכיים עלולה להגביר את הסיכון לפתח סוכרת הריונית, סוג של סוכרת המתרחשת במהלך ההריון.
  • החמרה בבעיות בריאות קיימות: נשים עם בעיות בריאות קיימות כמו סוכרת, מחלות לב ומחלות בדרכי הנשימה עלולות לגלות שמצבן מחמיר אם הן מפתחות מחלת חניכיים במהלך ההריון.
  • אובדן שיניים: אם מחלת חניכיים אינה מטופלת, היא עלולה להוביל בסופו של דבר לאובדן שיניים.

הקשר בין שינויים הורמונליים לדלקת חניכיים במהלך ההריון

במהלך ההריון, הגוף עובר שינויים הורמונליים משמעותיים שיכולים להשפיע על החניכיים והשיניים. שני ההורמונים העיקריים המעורבים בשינויים אלו הם אסטרוגן ופרוגסטרון.

1. האסטרוגן אחראי על ויסות המחזור החודשי וממלא תפקיד בצפיפות העצם ובספיגת הסידן. במהלך ההריון, רמות האסטרוגן עולות באופן משמעותי, מה שעלול לגרום לעלייה בזרימת הדם לחניכיים, ולהפוך אותן לרגישות יותר, עם נטיה לדלקות.
  2. פרוגסטרון אחראי על הכנת הרחם להריון ועל תמיכה בהתפתחות העובר. במהלך ההריון רמות הפרוגסטרון עולות, מה שעלול להשפיע על רקמת החניכיים ורמת הרגישות שלהם. אם לא שומרים עליהן נקיות, לפלאק קל מאוד להצטבר, וזה עלול להוביל למחלות חניכיים ולבעיות שיניים אחרות.
  3. השינויים ההורמונליים המתרחשים במהלך ההיריון יכולים להשפיע גם על התגובה החיסונית של הגוף, מה שהופך נשים בהריון לרגישות יותר לזיהומים, כולל מחלות חניכיים. בנוסף, אם לאישה בהריון יש מחלת חניכיים קיימת, שינויים הורמונליים במהלך ההריון עלולים להחמיר את המצב.

חשוב בזמן הריון להקפיד על בריאות הפה באופן מיוחד, כולל צחצוח פעמיים ביום, שימוש בחוט דנטלי מדי יום וביקור קבוע אצל רופא השיניים לצורך בדיקות, מעקב וניקוי.

דלקת חניכיים במהלך הריון - תמונה לדוגמה

מניעת דלקת חניכיים בהריון: טיפים ועצות לבריאות הפה

במהלך ההיריון, שינויים הורמונליים עלולים להגביר את הסיכון לפתח דלקת חניכיים, שהיא סוג של מחלת חניכיים שגורמת לאדמומיות, לדימום ולנפיחות בחניכיים. עם זאת, ישנם צעדים שאפשר לנקוט בתור טיפול בדלקת חניכיים בהריון, כדי למנוע דלקת חניכיים ולשמור על בריאות הפה במהלך ההריון.

להלן מספר טיפים ועצות למניעת דלקת חניכיים במהלך ההריון:

• הקפידי על היגיינת פה טובה: צחצחי שיניים פעמיים ביום לפחות, ומומלץ גם אחרי הקאות –  במידה ואת סובלת מהן. השתמשי בקיסמים דנטליים או בחוט דנטלי מדי יום כדי למנוע הצטברות חיידקים על השיניים והחניכיים.
  • שטפי עם מי פה: השתמשי במי פה אנטי מיקרוביאליים המיועדים לחיטוי, כדי להרוג חיידקים ולרענן את הנשימה.
  • אכלי תזונה מאוזנת: תזונה עשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבון רזה יכולה לסייע בתמיכה בשיניים ובחניכיים בריאות.
  • הישארי רוויה: שתי הרבה מים כדי לשמור על לחות הפה ולעזור לשטוף חיידקים.
  • דאגי לבדיקות שיניים סדירות: הן חשובות במהלך ההריון כדי לזהות ולטפל מוקדם ככל האפשר בכל בעיה שמתעוררת בבריאות הפה.
  • דאגי להוריד רמות של מתח ולחץ: מתח  ולחץ אינם טובים בכלל ולאישה הרה בפרט; זה עלול להחליש את המערכת החיסונית ולהגביר את הסיכון לפתח מחלת חניכיים. נסי להתמודד עם מתח באמצעות טכניקות הרפיה, פעילות גופנית או ייעוץ.

התייעצות עם רופא שיניים מומחה

התייעצות עם רופא שיניים מומחה במהלך ההריון חיונית למניעת דלקת חניכיים, שהיא בעיה נפוצה בבריאות הפה בתקופה זו. שינויים הורמונליים במהלך ההריון יכולים להגביר את הסיכון לפתח מחלת חניכיים, אשר עלולה להשפיע על לא רק על בריאות השיניים והחניכיים של האם, אלא גם על בריאות התינוק. רופא שיניים מומחה יכול להעניק טיפול מותאם לנשים הריוניות, הדרכה ואפשרויות טיפול כדי להבטיח בריאות פה מיטבית במהלך ההריון. ביקורים קבועים אצל רופא השיניים יאפשרו לזהות ולטפל בכל בעיות בריאות הפה בשלב מוקדם, לספק טיפולים בטוחים ויעילים, ולהציע עצות לגבי היגיינת הפה ותזונה למניעת דלקות חניכיים. טיפול בבריאות הפה שלך במהלך ההריון חשוב לא רק לעצמך אלא גם לבריאות ולרווחתו של תינוקך הגדל. לכן, הקפידי לקבוע פגישה עם רופא שיניים מנוסה בטיפול בנשים בהריון, ולתעדף את בריאות הפה שלך בזמן קריטי זה.

רוצה לקרוא עוד על טיפולי שיניים בהריון? לחצי כאן