נסיגת חניכיים

מהי נסיגת חניכיים?

נסיגת חניכיים היא מצב דנטלי המאופיין בשחיקה הדרגתית (או משיכה לאחור) של רקמת החניכיים המקיפה ומגינה על השיניים. הנסיגה מובילה לחשיפת משטח שורש השן, ובמקרים מסוימים השיניים עשויות להיראות ארוכות מהרגיל. ככל שרקמת החניכיים נסוגה, היא עלולה ליצור רווחים או כיסים בין השיניים לחניכיים.

נסיגת חניכיים גורמת לרגישות מוגברת של השיניים, שכן שורשי השיניים פגיעים יותר לשינויי טמפרטורה ומגע. בנוסף, נסיגת חניכיים עלולה לסכן את התמיכה והיציבות של השיניים, ולהוביל לבעיות שיניים חמורות יותר – אם היא לא תטופל.

מהם התסמינים של נסיגת חניכיים?

התסמינים של נסיגת חניכיים משתנים בהתאם לחומרת המצב. בשלבים המוקדמים, נסיגת חניכיים אולי לא תגרום לאי נוחות ניכרת, וכאן נדרשת הקפדה יתרה ותשומת לב לכל שינוי בבריאות הפה, כולל בדיקות שיניים קבועות, ניקוי שגרתי.

בין התסמינים הנפוצים של נסיגת חניכיים נמצא:

• חניכיים אדומות, נפוחות או רכות למגע.
  • חניכיים מדממות, במיוחד במהלך צחצוח או שימוש בחוט דנטלי.
  • ריח רע מהפה, שנגרם מחיידקים ורובד שהצטברו ברווחים שבין השיניים והחניכיים.
  • נסיגת קו החניכיים בצורה שנראית לעין, שחושפת שן ארוכה.
  • רגישות שיניים לשינויי טמפרטורה ומגע, כולל רגישות מוגברת למזון ומשקאות חמים או קרים.
  • רווחים או פערים בין השיניים ככל שרקמת החניכיים נסוגה.
  • משטח שן מחורץ, מחולק או משופשף בקו החניכיים.

חשוב לציין שנסיגת חניכיים יכולה להיות תהליך איטי והדרגתי, וייתכן שלא כולם יבחינו בתסמינים עד שהמצב מתקדם. מי שנתקל באחד מהתסמינים הללו, או חושש לגבי בריאות החניכיים שלו, כדאי לו ליזום בדיקות שיניים סדירות וניקוי מקצועי לגילוי מוקדם וטיפול נכון.

מה הסיבות להיווצרות נסיגת חניכיים?

נסיגת חניכיים יכולה להיגרם מגורמים שונים, לעתים קרובות היא תוצאה של שילוב של מספר גורמים. בין הגורמים הבולטים לנסיגת חניכיים:

• היגיינת פה לקויה, כלומר אי-הקפדה על צחצוח נכון, על שימוש קבוע חוט דנטלי, ועל בדיקות וניקוי שיניים קבועים וסדירים, שעלולה להוביל להצטברות של רובד ואבנית לאורך קו החניכיים. החיידקים בפלאק מייצרים רעלים שמגרים את רקמת החניכיים, וגורמים לנסיגתה עם הזמן.
  • צחצוח שיניים חזק מדי או עם מברשת שיניים בעלת זיפים קשים, יכול להביא לנסיגת חניכיים.
  • מחלת חניכיים מתקדמת, הידועה גם כפריודונטיטיס, היא גורם משמעותי לנסיגת חניכיים. הזיהום והדלקת הקשורים למחלת חניכיים עלולים לפגוע במבנים התומכים שמחזיקים את השיניים במקומן,  כולל רקמת החניכיים.
  • גנטיקה של אנשים מסוימים עשויה להביא לנטייה גדולה יותר לנסיגת חניכיים.
  • טבק ועישון יכולים להגביר את הסיכון לנסיגת חניכיים עקב פגיעה בזרימת הדם לחניכיים, מה שמקשה על רקמת החניכיים להתחדש.
  • חריקת שיניים (ברוקסיזם) יכולה להפעיל לחץ מוגזם על החניכיים.
  • שינויים הורמונליים למשל במהלך הריון, בגיל ההתבגרות, או במנפאוזה עלולים להפוך את החניכיים לרגישות יותר לנסיגה.
  • שיניים עקומות או לא מיושרות כראוי עלולות לגרום ללחץ מוגזם על אזורים מסוימים של החניכיים.
  • פירסינג בשפתיים או בלשון יוצר שפשוף מתמיד בפה וגם ברקמת החניכיים ועלול לגרום לגירוי ולנסיגה.
  • מוצרי שיניים המכילים חומרים מסוימים, עלולים לתרום לנסיגת חניכיים, במיוחד בשילוב עם צחצוח אגרסיבי.

האם נסיגת חניכיים כואבת?

בשלבים המוקדמים של נסיגת חניכיים הכאב אינו משמעותי.

עם זאת, ככל שהמצב מתקדם ורקמת החניכיים ממשיכה לסגת, ושורשי השיניים נחשפים יותר, האזור נעשה רגיש יותר לכל סוג של מגע, בין אם זאת מברשת שיניים,  שתיה חמה וקרה או מזון; הרגישות עלולה להוביל לאי נוחות או כאב.

מעבר לכך, ככל שהמצב מחמיר,  הגירוי בחניכיים עלול להציק יותר, וכאבי השיניים תכופים יותר.

לא כולם יחוו אותו כאב. חומרת התסמינים יכולה להשתנות מאדם לאדם, בהתאם לגורמים אינדיבידואליים כגון מידת הנסיגה, סיבולת אישית לכאב, ובריאות כללית של השיניים והחניכיים.

באנר אודות - מרפאת שיניים בחולון בניהולו של דר ג'רי כהן

מהו הטיפול בנסיגת חניכיים?

טיפול בנסיגת חניכיים תלוי בחומרת המצב. בשלבים מוקדמים, מניעה ושיפור היגיינת הפה עשויים להספיק כדי לעצור או להאט את התקדמות נסיגת החניכיים. עם זאת, עם החמרת המצב, יידרשו טיפולים ממוקדים וייעודיים יותר:

• שיפור היגיינת הפה הוא הצעד הפחות פולשני, ולעתים קרובות גם הצעד הראשון בטיפול בנסיגת חניכיים.
  • הקצעת שורשים הוא ניקוי עמוק, לא ניתוחי, שנועד להסיר רובד ואבנית ממשטחי השיניים ומשטחי השורשים.
  • סד דנטלי, שהוא הליך הכולל ייצוב שיניים ניידות כתוצאה מנסיגת חניכיים, על ידי סד.
  • Pinhole Surgical Technique (PST): PST הוא הליך זעיר פולשני הכולל יצירת חורים קטנים ברקמת החניכיים ומיקום מחדש כדי לכסות את שורשי השיניים החשופים. הוא אינו דורש חתכים או תפרים, ומאפשר החלמה מהירה יותר בהשוואה להשתלת חניכיים מסורתית.
  • השתלת חניכיים (השתלת רקמות רכות) הוא ניתוח שבו לוקחים רקמת חניכיים מחלק אחר של הפה (או רקמה של תורם) כדי לכסות שורשי שיניים חשופים ולשקם את קו החניכיים.
  • חידוש רקמות (GTR), במקרים מתקדמים של נסיגת חניכיים, נעשה לעיתים בשילוב עם השתלת חניכיים; מה שעוזר לחדש את העצם והרקמות שאבדו סביב השיניים.
  • ניתוח חניכיים, כולל הרמת רקמת החניכיים כדי לגשת ולנקות כיסים עמוקים של זיהום, ולאחר מכן מיקום מחדש של החניכיים כדי לקדם ריפוי.

מה ההבדלים בין נסיגת חניכיים למחלת חניכיים?

נסיגת חניכיים ומחלת חניכיים קשורות זו לזו, אך הן תופעות שונות זו מזו. ההבדלים העיקריים בין נסיגת חניכיים למחלת חניכיים הם:

נסיגת חניכיים  מחלת חניכיים
מצב דנטלי מצב  שבו השוליים של רקמת החניכיים המקיפה את השיניים נשחקים או נסוגים לאחור, וחושפים את השן ולעיתים אפילו את השורש. זיהום של הרקמות המקיפות את השיניים ותומכות בהן.
גורמים היגיינת פה לקויה שמובילה להצטברות רובד ואבנית לאורך קו החניכיים.

צחצוח שיניים אגרסיבי או שימוש במברשת שיניים בעלת זיפים קשים.

מחלת חניכיים שעלולה לגרום בהדרגה לנסיגה של רקמת החניכיים.

היגיינת פה לקויה שמובילה להצטברות רובד ואבנית לאורך קו החניכיים.

זיהום של הרקמות המקיפות את השיניים, שנוצר הצטברות של רובד חיידקי על ומסביב לשיניים, וגורם לגירוי בחניכיים.

תסמינים חניכיים אדומות, נפוחות או רכות למגע.

חניכיים מדממות, במיוחד במהלך צחצוח או שימוש בחוט דנטלי.

נסיגת קו החניכיים בצורה שנראית לעין, וחושפת שן ארוכה.

רגישות שיניים מוגברת למזון ומשקאות חמים או קרים.

רווחים או פערים בין השיניים ככל שרקמת החניכיים נסוגה.

משטח שן מחורץ, מחולק או משופשף בקו החניכיים.

חניכיים אדומות, נפוחות או רכות למגע.

חניכיים מדממות, במיוחד במהלך צחצוח או שימוש בחוט דנטלי.

ריח רע מהפה (Halitosis) שנגרם מחיידקים ורובד שהצטברו ברווחים שבין השיניים והחניכיים

רגישות שיניים לשינויי טמפרטורה ומגע

נסיגת קו החניכיים

טיפול בנסיגת חניכיים בשיטה ניתוחית לעומת שיטה לא ניתוחית

ניתן לגשת לטיפול בנסיגת חניכיים בשיטות ניתוחיות, ויש אפשרויות תיקון נסיגת חניכיים ללא ניתוח או בטכניקות זעיר פולשניות. הבחירה ביניהם תלויה בחומרת המצב של נסיגת החניכיים, בסיבה הבסיסית, בבריאות הפה הכללית של המטופל, ובהעדפות הספציפיות של המטופל ורופא השיניים.

טיפול בנסיגת חניכיים בשיטה ניתוחית לעומת שיטה לא ניתוחית - ד״ר ג׳רי כהן

מה השכיחות של נסיגת חניכיים בקרב הציבור?

דו”ח מצב בריאות הפה העולמי שפורסם על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) בנובמבר 2022 מספק את התמונה המקיפה הראשונה אי פעם של מצב מחלות הפה עם נתונים עבור 194 מדינות, ונותן תובנות ייחודיות לגבי תחומי מפתח ובעיות של בריאות הפה.

מתוך מחקר זה נמצא כי השכיחות הכוללת של התופעה של נסיגת חניכיים הייתה 78.16%. המסקנה היתה שיותר משני שלישים מהאוכלוסייה ברחבי העולם סובלים מנסיגת חניכיים.

האם ניתן למנוע נסיגת חניכיים?

כן, כפי שאפשר היה להבין מכל מה שנאמר קודם, נסיגת חניכיים ניתנת למניעה, ויש כמה צעדים שניתן לנקוט כדי למזער את הסיכון:

• שמירה על היגיינת פה טובה
  • ניקוי שיניים תקופתי אצל שיננית.
  • טיפול מיידי כאשר מבחינים בסימנים כמו חניכיים נפוחות, נפוחות או מדממות.
  • ויתור על עישון וטבק לעיסה.
  • תזונה מאוזנת ועשירה בחומרים מזינים, במיוחד ויטמינים C ו-D.
  • תיקון שיניים לא מיושרות.

מה קורה לאחר הטיפול? החלמה ושיקום

ההחלמה והשיקום תלויים בסוג הטיפול שהמטופל עבר.

באופן כללי מומלץ מיד לאחר הטיפול להקפיד על אכילת מזונות רכים וקרים, ולא לצחצח את הפה לפחות יומיים. ניתן לקחת משככי כאבים בהתאם לרמת הכאב  ובהתאם להוראות הרופא.

במשך הימים לאחר הטיפול אפשר לחזור באיטיות, ולפי איך שמרגישים בפה, לתזונה רגילה, לצחצוח שיניים עדיין, ולשטיפות פה.

במידה ורופא השיניים המליץ על אנטיביוטיקה, מומלץ לקחת את כל המנה שנרשמה על מנת למנוע אפשרות לזיהום.

ריפוי מלא של האזור צפוי לאחר כשבועיים.