השתלת עצם והרמת סינוס: הכול על הטיפול

כאשר עולה הנושא הזה של השתלת שיניים אנחנו מתוודעים לא פעם למושג – הרמת סינוס. זה נשמע אולי קצת מפחיד ואפילו לא ממש קשור לשיניים. אז מה זה באמת הרמת סינוס? איך מבצעים את הדבר? האם זה הליך מסוכן? על כך ועוד במאמר שלפניכם.

מה זה טיפול הרמת סינוס?

הרמת סינוס זהו טיפול כירורגי שנועד להגדיל את הגובה של העצם וזאת על חשבון חלל הסינוס הקיים. הפרוצדורה כוללת החדרה של תחליף עצם אל מתחת לרירית שמצפה את הסינוס במקום שם רוצים לבצע את השתל. להליך הזה קוראים – ניתוח הרמה של רצפת הסינוס.

הסינוסים הם החללים שנמצאים בגולגולת ותפקידם בתהליך הפקת הקול (תהודה). הסינוסים בלסת העליונה (המקסילה) קיימים מעל השיניים האחוריות העליונות .לכן, אם צריך להשתיל במקום שיניים אלו ויש חוסר בנפח עצם הלסת נוצר קושי להכיל את השתל. לאחר שהשן נעקרת העצם שאחזה בשן נספגת ולכן אם זמן רב יעבור מאז שהשיניים נעקרו לבין ההשתלה השיקום תיוותר עצם מועטה. אחת השיטות היעילות הינה הרמת-סינוס, כלומר הגדלה של כמות העצם סביב השתלים על חשבון הנפח של הסינוס.

ישנם כמה וכמה סינוסים בגולגולת. יש באזור המצח מעל ארובות העיניים, בין העיניים לחלל האף, מעל השיניים העליונות ומתחת לעיניים וכן מתחת לבסיס הגולגולת.

ניתוח הרמת סינוס מיועד למטופלים הנזקקים להשתלה ועקב כמות מועטה של עצם אי אפשר להשתיל שתלים במקום השיניים החסרות. בהרמת סינוס אנו מגדילים את כמות העצם על חשבון חלל הסינוס , כך שניתן להשתיל ללא חשש. לפני טיפול שכזה ראשית יש צורך בצילומים פנורמיים וCT על מנת לבחור בשיטת הנכונה.

סרטון הסבר – בניית עצם לצורך השתלת שיניים

לעיתים כתוצאה מאיבוד שיניים מתרחש גם תהליך של איבוד עצם ואז כדי לבצע השתלת שיניים יש צורך לפני כן בהשתלת עצם. ד”ר ג’רי מומחה בינלאומי בתחום השתלות השיניים מסביר על התהליך.

עם התפתחות תחום השתלות שיניים נולד הצורך במתן פתרון למצב בו יש צורך בהשתלה וקיים חסר של עצם. כיום ניתן באמצעים מתוחכמים לבנות עצם בצורה מודרכת.

בניית עצם אפשרית גם סביב שיניים וגם סביב שתלים לדוגמה לצורך השתלה באזורים אחוריים של הלסת העליונה ניתן לבנות עצם על חשבון הסינוס, שהוא החלל הנמצא מעל הלסת העליונה (הרמת סינוס).

בניית עצם מודרכת

ספיגת עצם מקטינה משמעותית את גודל עצמות הלסת, אולם יש אפשרות לבנות מחדש את העצם באמצעות טכניקה של השתלות עצם ותחליפים. שתלי עצם יכולין לבנות עצם או למלא פגמים בעצם ובכך לאפשר למקם שתלים דנטליים.

טכניה זו היא אחת מהמתקדמויות המרחיקות הלכת והמשפעיות ביותר ברפואת שיניים המודרנית.

תהליך זה נקרא בנייה מודרכת של העצם (GBR – Guided Bone Regeneration). בנייתהחניכיים בלבד נקראת (GTR – Guided Tissue Regeneration). מצב של חוסר עצם לגובה או של חוסר עצם משולב.

להלן מספר שיטות מתוחכמות לבניית עצם:

בלון סיליקון 

בלון להרחבת חניכיים – שיטה מיוחדת ומוצלחת במיוחד, במקרים של חוסר עצם הינה – הרחבה עם בלון סיליקון בשלב הראשון ובשלב שני (לאחר 5-8 שבועות) החדרת העצם החדשה. בכך מצטמצמת האפשרות לחשיפת העצם המושתלת (זיהום) קיימת שליטה טובה יותר בתהליך. השיטה יקרה ומורכבת מבחינה כירורגית.

בלון להרמת סינוס –  בשנים האחרונות גובר השימוש בבלון מתנפח (במים פיזיולוגיים) להרמת הממברנה בתוך הסינוס. כאמור הסינס מצופה הממברנה דקיקה ויש צורך במשנה זהירות בזמן ניתוקה מהעצם ובכך לאפשר “כיס” אשר לתוכו יוכנס תחליף העצם. העצם הטבעית תשתפשף עם תחליף בעצם ותתחבר לשתלים.

Sonic weld – box technique

שיטה חדשנית של ד”ר מינוי א. שמקורה באיטליה, ומטרתה לבצע בניית עצם מודרכת לגובה ולרוחק במצבי קיצון של חסר עצם טרום השתלות דנטליות.

היתרון: חוזק, חומר נספג ומוע צורך בפרוצדורה כירורגית נוספת של הוצאת הפלטות והברגים.

הבנייה נעשית ע”י פלטות אשר נספגות לאחר חודשים.

PRF – מיצוי תאי 

להגברת הצלחת ההשתלה משתמשים במיצוי תאי. למעשה זה רכיוז של חומרים הנמצאים בדם המזרזים ריפוי. דם של מטופל העובר דרך צנטרפוגה ובכך מרכזים את החומרים הפעילים עד פי 10. מחזירים לאיזור הנוחות את התרכיז.

מעודד בנית עצם עד 40% יותר ומגביר ריפוי של הרקמות הרכות בכ- 50%. שימוש בדם המטופל מבטיח התאמה ביולוגית מושלמת, בנוסף היתרונות הבולטים הם: הכנה מהירה וקלה של חומר שאינו סינתטי ושאינו גורם “לאלרגיה” או תגובה אחרת.

תפקיד טסיות הדם בין היתר הוא ביצירת קריש דם ראשוני בזמן ריפוי פצע והפרשת חלבונים מסוימים העוזרים לזרז ריפוי והחלמת אזור ניתוחיץ RPF הינו מיצוי תאי של טסיות הדם שנלקח מדגימת דם פשוטה. קריש פיברין בכיל ציטוקינים וחומרי גדילה רבים טבעיים המצויים בטסיות דם בריכוז גבוה.

בנוסף, מיצוי זה מעודד יצירת כלי דם חדשים הכרחיים לקליטת שתל עצם באתר ההשתלה. השימושים הימם בעיקר במצבים בהם אנו זקוקים לשימוש בחומר ביולוגי אוטוגני כחלק מפרוצדורה כירורגית שמטרתה בניית עצם חדשה ע”י תחליפי עצם סביב שתלים דנטליים או כהכנה של העצם הקיימת לצורך קבלת משתלים דנטליים בהמשך. 

בלוק עצם

לעיתים חסרה עצם מרובה וחסר גבוה הנטיה היא להשתמש בבלוקים של עצם. בלוק של עצם הינו גוש שלם של עצם אשר מתאימים אותו באזור המושתל ובכך משלימים את העצם החסרה.

יתרונות – גודל הבלוק הוא בכך שיש לו חוזק ויציבות ראשוניים מאחר ומדובר בגוש של עצםץ את הבלוק עצם מקבעים עם ברגים לעצם הלסת ובדרך כלל מכסים בממברנה להגנה. לאחר זמן המתנה של 4-6 חודשים ניתן לעגן בתוך בלוק העצם שתלים ובהמשך לסיים את השיקום.

החיסרון – החשש משייפות הבלוק לחלל הפה גורמת לזיהום, יכולה לגרום לאיבוד הבלוק.

למי מומלץ לעבור ניתוח הרמת סינוס?

ניתוח הרמת סינוס היא לעיתים בלתי נמנעת כאשר המטופל אכן רוצה לבצע את הטיפול של השתלות שיניים. במצב כזה של מחסור בעצם לא יהיה מנוס מהפרוצדורה הזו למען הצלחת הטיפול. לחילופין יוכל המטופל לשקול את הפתרונות האחרים כמו כתרים, גשרים שיישענו על שיניים סמוכות וכמובן שיניים תותבות נשלפות.

עם זאת, ברור היום כי הפתרון היעיל והנוח ביותר אלו הם השתלים הדנטליים. הניתוח להרמת סינוס היא לא כל כך מסובכת ולרוב היא גם ללא סיכונים מיותרים כך שאין באמת מקום לחשוש או להתלבט.

האם זה נחשב ניתוח מסוכן בגלל ההרדמה?

ניתוח הרמת סינוס נעשית באמצעות הרדמה מקומית, ממש כמו כל טיפול שיניים. אין בהרדמה זו כל סיכון שונה מכל הרדמה מקומית. מובן שתמיד יש את המקרים החריגים בהם ההרדמה עלולה להסתיים עם תקלות שונות. ברוב המקרים אין כל חשש ולאחר הטיפול, האזור מתחיל אט אט להתעורר.

כמה זמן הניתוח לוקח?

הניתוח אינו ארוך כלל. לאחר כשעה הפרוצדורה מסתיימת.

סיבוכים ותופעות לווי בהרמת סינוס

סיבוכים אפשריים הם כאבים, נפיחות, דימום קל. כל אלו יחלפו לאחר 48 שעות לכל היותר.

 

שתי שיטות עיקריות של הרמת סינוסים:

  1. הרמת סינוס פתוחה (צידית) – הכניסה לחלל הסינוס היא מהצד החיצוני לאזור בו היו השיניים.
  2. הרמת סינוס סגורה – הכניסה לחלל הסינוס הוא דרך המקום בו היו השיניים.

רופא השיניים בוחר את השיטה על פי איכות העצם שנותרה, כמות שתלים נדרשת, ידע ומקצועיות הרופא.

הרמת סינוס סגורה מול הרמת סינוס פתוחה

הרמת סינוס סגורההרמת סינוס פתוחה
מתאימה למטופלים שסובלים ממחסור עצם של מ"מ ספורים בלבדמתאים לאנשים הסובלים ממחסור משמעותי של עצם
טיפול לא פולשני מידי וללא סיכונים מיוחדיםטיפול פולשני שהסיכונים שלו משמעותיים יותר.
הרמת סינוס שנעשה בצורה עיוורת ולא תמיד הטיפול אכן משיג את מטרתוטיפול שהוא אמנם פולשני וחשוף אך הוא נעשה בצורה גלויה ומאפשרת דיוק
החלמה מהירה ואפשרות לשלב את החדרת השתל באותו טיפולנדרש זמן החלמה של כחצי שנה עד שהעצם נקלטת ומתעבה

הרמת סינוס פתוחה

זהו הליך מורכב יותר והוא נעשה במצבים בהם יש חסר גדול בעצם. במצב כזה פותחים מעין חלון מעל הלסת העליונה וזאת כדי לאפשר גישה אל הסינוס. שם מחדיר הרופא את תחליף העצם. לאחר מכן יש להמתין כחצי שנה עד לקליטה של העצם ורק אחר כך אפשר להמשיך הלאה בהרכבת השתל הדנטלי.

הרופא יוצר חתך בחניכיים ופתח בעצם הלסת לתוך הסינוס. דרך הפתח מוחדרים החומרים לבנית העצם החדשה (תחליפי עצם). בסיום התהליך החתך נתפר ונסגר ע”י הרופא. בפרוצדורה זו מתאפשרת הכנסת כמות תחליפי עצם גדולה ובכך הגדלה משמעותית של עצם הלסת. הרמת סינוס פתוחה מתאימה לאנשים שלהם חסר עצם גדול ויש צורך בהגדלה משמעותית של כמות העצם.

הרמת סינוס סגורה

השיטה של הרמת סינוס סגורה נחשבת קלה יותר וכמובן גם פחות פולשנית. שיטה זו אפשרית במצבים שאין מחסור גדול בעצם. השיטה הזו נעשית על ידי דחיקה של רצפת הסינוס דרך אותו פתח שיוצרים כדי להחדיר את השתל. דרך אותו מקום דוחסים את תחליף העצם לכיוון הסינוס. במקרים רבים גם יחדירו את השתל באותו טיפול וכך ייחסך זמן המתנה עד לטיפול הבא.

הרמת סינוס סגורה מבוצעת בעקרון כאשר קיימת עצם בגובה של יותר משבעה מילימטרים מתחת לרצפת הסינוס. בעזרת מקדחים מתאימים קודחים את עצם הלסת לכל עומקה עד קרוב לרצפת הסינוס. בשלב זה מרימים את הרירית העוטפת את הדופן הפנימית של הסינוס. דרך הפתח שנוצר דוחפים וממלאים עצם אל תוך החלל שנוצר מעל רצפת הסינוס. בשיטה זו מבוצעים השתלים בו-זמנית עם הרמת הסינוס הסגורה. לעתים אף משקמים את השתלים בו-זמנית בעת התקנתם. פעולה זאת נקראת העמסה מידית.

הרמת סינוס סגורה עם השתלת שיניים והעמסה מיידית

  1. הרמת סינוס סגורה וביצוע שתל אחד
  2. הדבקת כתר קבוע אחרי 5 חודשים
  3. צילום רנטגן – לפני תחילת העבודה
  4. צילום רנטגן – עם כתר קבוע- אחרי שנה

הרמת סינוס סגורה – לפני הטיפול, שנתיים אחרי , 10 שנים אחרי

  1. 2007 – לפני הטיפול – חוסר בעצם
  2. 2009 – שנתיים אחרי – תוספת תחליף עצם + שתל, מבנה וכתר
  3. 2017 – 10 שנים אחרי – התוצאות עדיין נשמרות

הרמת סינוס סגורה – צילום רנטגן


סינוס מקסילרי הוא החלל, הנמצא מעל השיניים האחוריות בלסת העליונה. ניתן לראות רכס מחוסר שיניים לאחר עקירות. העצם נספגה ולא נשאר גובה מספיק לקיבוע השתלים. בכדי להגדיל את כמות העצם אנו יכולים לדחוק את הסינוס כלפי מעלה ולתוך החלל המתפנה להכניס עצם מלאכותית(חומר מילוי), אשר תוחלף (על ידי הגוף) לעצם עצמית כעבור כמה חודשים.

כדי להכניס את חומר המילוי לסינוס, אנו צריכים ליצור קידוחים קטנים, אשר לאחר שיורחבו, יהיה ניתן להעביר דרכן את העצם החדשה. העבודה נעשית בהרדמה מקומית, מאד מדויקת ,מתוחכמת, וללא כאבים כלל.

שלב 1 – קידוח ראשוני בקוטר זעיר של שני מילימטרים
עד לבסיס העצם של הסינוס.

שלב 2 – לחלל שנוצר, מוכנס דוחס עצם קמור בעל קוטר מדוייק. באמצעות יצירת לחץ קל הרופא ייצור מעיין “סדק” ברצפה של חלל הסינוס. בכך יביא המנתח למצב בו יכול להרים את הרקמות הרכות של הסינוס (באיור נראה בוורוד) ללא חשש בפציעתן.

שלב 3 – באמצעות חזרה על אותה הפעולה, ממלאים את הסינוס עד לגובה הרצוי ומחדירים את השתל. עתה השתל תומך בתקרת הסינוס וניתן להחדיר עוד עצם ועוד שתלים נוספים.

שלב 4 – לאחר החדרת שתלים, אנו נכנסים לתקופת המתנה של בין 4-7 חודשים בהם תצמח עצם טבעית מתוך חומר המילוי ותתחבר לשתלים. זמן ההמתנה תלוי באספקת הדם לאזור, כמות החומר שהוכנסה ומאפיינים אישיים של המתרפא.

שלב 5 – לאחר תקופת ההמתנה, השתלים התחברו לעצם. וניתן לעבור לשיקום. בתקופה הראשונה עדיפה העמסה הדרגתית של השתלים.

הרמת סינוסים – סיכונים אפשריים

לפרוצדורת הרמת הסינוס סיכויי הצלחה גבוהים, אך בכל הליך ניתוחי קיימים סיכונים אפשריים. צריך להימנע לגמרי מעישון וקינוח האף מאחר ויש סכנה לקריעת הממברנה ולדחיית תחליף העצם המושתלת ואף לזיהומים. לאנשים הסובלים מסינוסיטיס כרונית וסכרת לא מאוזנת מומלץ להימנע מטיפול הרמת סינוס.

שיקום והחלמה לאחר ניתוח הרמת סינוס

הניתוח נעשה תחת הרדמה מקומית והיא ממשיכה להשפיע למשך השעה הקרובה לאחר הניתוח.

  • משככי כאבים – מומלץ ליטול ביום יומיים הראשונים משככי כאבים כדי למנוע כאב.
  • כיסוי אנטיביוטי – למשך מספר ימים למניעת זיהומים אפשריים.
  • מזון ושתיה – מומלץ להימנע ממזונות חמים וקשים למשך 24 שעות ראשונות.
  • צחצוח שיניים – אין לצחצח את אזור התפרים. יש להימנע מצחצוח ביממה הראשונה ולהסתפק בשטיפה עם קורסודיל או תרודנט שיסייעו גם בחיטוי וריפוי.
  • לאחר 24 שעות ניתן לצחצח שיניים כרגיל.
  • לאחר שבועיים יש לפנות למרפאה להוצאת תפרים והערכת המצב וכמובן להמשך הטיפול.

יכול לעניין אותך גם: מחסור בעצם והדרכים להתמודדות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​