דלקת חניכיים חריפה

דלקת חריפה בחניכיים היא שלב מוקדם של מחלת חניכיים , בה חיידקים מצטברים לאורך קו החניכיים. כאשר הדלקת אינה מטופלת, היא מחריפה, ועלולה להתפתח לפריודונטיטיס ולהוביל לאובדן שיניים. זיהוי הסימנים והתסמינים של דלקת חניכיים חריפה, ופנייה לטיפול בזמן, חיוניים כדי למנוע נזק נוסף לחניכיים ולשמור על בריאות הפה.

מתי דלקת חניכיים נחשבת לחריפה?

תסמינים כמו דימום בזמן צחצוח, ריח רע ומתמשך מהפה, נפיחות חניכיים ואי נוחות הם סימנים דלקת חניכיים חריפה, הגורמת ללא טיפול להידרדרות הדרגתית של העצם התומכת שמייצבת את השיניים בפה.ככל שכמות העצם מתמעטת, השיניים מאבדות את אחיזתן האיתנה ועלולות להתחיל להתרופף. בניגוד לשיני חלב, לשיניים הקבועות אין את היכולת לצמוח מחדש ברגע שהן אובדות; לכן, חיוני לפנות לטיפול בדלקת חניכיים כדי למנוע התקדמות של דלקת החניכיים למחלת חניכיים ואובדן פוטנציאלי של שיניים קבועות.

באנר אודות - מרפאת שיניים בחולון בניהולו של דר ג'רי כהן

דלקת חניכיים חריפה תסמינים

  • אדמומיות: החניכיים עשויים להיראות אדומים מהרגיל, מה שמעיד על זרימת דם מוגברת ודלקת.
  • נפיחות: החניכיים עלולים להיות נפוחים, מה שמעניק להם מראה מוגדל ונפוח.
  • דימום חניכיים: חניכיים המושפעים מדלקת חניכיים חריפה, נוטים לדמם בקלות, במיוחד במהלך צחצוח. הדימום עשוי להיות ורוד או אדום כאשר יורקים משחת שיניים או רוק.
  • ריח רע מהפה: ריח ו/או טעם רע בפה קשורים לעתים קרובות לדלקת חריפה בחניכיים. זה נובע מהצטברות של חיידקים ותוצרי הלוואי שלהם בפה.
  • רגישות או כאב בחניכיים: החניכיים עשויים להיות רכים או רגישים למגע, וחלק מהאנשים עלולים לחוות אי נוחות קלה עד בינונית, או כאב באזור החניכיים.
  • נסיגת חניכיים: במקרים מסוימים, דלקת חריפה עלולה לגרום לנסיגת החניכיים או להתרחק מהשיניים, ולחשוף יותר משטח ושורש השן.
  • שינויים במרקם החניכיים: החניכיים עשויים להרגיש רכים או ספוגיים יותר מהרגיל עקב דלקת. 
  • תזוזת שיניים: אם נוצרים רווחים לא מוסברים בשיניים והן מתנדנדות.

עישון הוא אחד הגורמיים המרכזיים ביותר לדימום בחניכיים - אינפוגפיקה ד"ר ג'רי כהן

דרכי טיפול בדלקת חניכיים חריפה

טיפול בדלקת חניכיים חריפה נועד לחסל את רובד החיידקים, להפחית תסמינים, ולקדם את בריאות החניכיים. להלן השיטות המפורטות הנפוצות לטיפול בדלקת חניכיים חריפה:

ניקוי שיניים מקצועי: במצבים מסוימים של דלקת חניכיים חריפה אנטיביוטיקה תהיה השלב הראשון בטיפול. לאחר רגיעת הדלקת, יהיה צורך לעבור ניקוי שיניים עמוק.

הקצעת שורשים: זה הליך לא ניתוחי בו רופא השיניים נעזר במכשירים מיוחדים להסרת רובד, אבנית, רעלנים, בקטריות וחיידקים מהכיסים העמוקים בין השיניים והחניכיים, מהרקמות התת חניכיות, וממשטחי שורשי השיניים. בטיפול מחלקים את הפה ל – 2-4 אזורים לפי מצב הדלקת, ובכל פגישה מבצעים הקצעת שורשים באזור אחד.

ניתוח חניכיים מסורתי: הליך המשמש לטיפול בדלקת חניכיים חריפה או מחלות חניכיים אשר כוללת פתיחת החניכיים, הסרה כירורגית של רקמות דלקתיות ורובד חיידקים משורשי השיניים, והחזרת החניכיים למקומם בעזרת תפרים לאחר סילוק כיסי החניכיים על ידי חיתוך ועיצוב מחדש של הרקמה, המאפשר להם לחזור לגודלם הרגיל.

ניתוח חניכיים בלייזר: כירורגיה הכוללת שימוש בלייזר להסרת חיידקים, רקמות פגומות ורובד. במהלך הניתוח, קרן הלייזר מכוונת אל החניכיים המודלקות. הלייזר משמיד חיידקים, מחסל רקמות דלקתיות, מנקה פלאק ואבנית באותו הליך, ומחטא את האזור. אחד היתרונות המשמעותיים של ניתוח חניכיים בלייזר הוא שמדובר בהליך נטול כאבים יחסית, עם תקופת החלמה קצרה יותר בהשוואה לניתוחי חניכיים מסורתיים. ניתוח לייזר הוא עדין, והוא מקדם ריפוי טבעי של התאים גם לאחר סיום הטיפול.

שיפור נהלי היגיינת הפה: חיוני לטיפול ומניעת דלקות חניכיים. רופא השיניים או השיננית ידריכו לגבי טכניקות צחצוח ושימוש בחוט דנטלי או אמצעים נוספים. הם עשויים להמליץ ​​על שימוש במברשת שיניים בעלת זיפים רכים, ועל שטיפות עם מי פה אנטי-מיקרוביאלית או במי מלח, כדי להפחית את עומס החיידקים בפה ולשלוט בהצטברות הפלאק. מי הפה עוזרים להרוג חיידקים, ומי המלח מקלים על המצב הדלקתי.

שינויים באורח החיים: אימוץ אורח חיים בריא יכול להשפיע לטובה על בריאות החניכיים. זה כולל שמירה על תזונה מאוזנת, הגבלת מזון ומשקאות מתוקים וחומציים, הימנעות ממוצרי טבק וניהול רמות מתח.

איך מתפתחת דלקת חניכיים?

היווצרות רובד: האשם העיקרי בדלקת החניכיים הוא רובד שיניים. רובד היא שכבה דביקה הנוצרת על השיניים וקו החניכיים כאשר חיידקים בפה מתחברים עם רוק, חלקיקי מזון וחומרים אחרים. אם רובד לא מוסר באופן קבוע, באמצעות שיטות היגיינת הפה הנכונות,הוא עלול להצטבר ולהתקשות לכדי אבנית.

גירוי חיידקי: הרובד מכיל חיידקים מזיקים המייצרים רעלים. רעלים אלו מגרים את החניכיים, וגורמים להן להיות דלקתיים ואדומים. הסימנים הראשונים של דלקת חניכיים עשויים לכלול דימום חניכיים במהלך צחצוח , חניכיים רכות או נפוחות וריח רע מהפה.

תגובה דלקתית: מערכת החיסון של הגוף מגיבה לנוכחות של חיידקים ורעלים על ידי שחרור חומרים דלקתיים. חומרים אלו גורמים להתרחבות כלי הדם ברקמות החניכיים, המוביל לזרימת דם מוגברת לאזור הפגוע. כתוצאה מכך, החניכיים עלולות להיראות נפוחות.

היווצרות כיסי חניכיים: דלקת עלולה לגרום לחניכיים להתרחק או לסגת מהשיניים, וליצור רווחים או כיסים בין החניכיים לשיניים. כיסים אלה מספקים סביבה נוחה להצטברות רבה יותר של רובד. בשלב זה הזיהום מתפשט מתחת לקו החניכיים, והחיידקים עלולים לפגוע במבנים התומכים של השיניים, כולל העצם ורקמות החיבור. זה יכול להוביל לחוסר יציבות של שיניים, לנסיגת חניכיים, ואפילו לאובדן שיניים.

האם ניתן למנוע דלקות חניכיים?

כן, ניתן למנוע דלקת חניכיים באמצעות כמה פעולות:

באנר - איך לשמור על פה בריא

  • להקפיד על צחצוח פעמיים ביום, עם מברשת שיניים בעלת זיפים רכים. להקפיד לצחצח את כל משטחי השיניים, כולל קו החניכיים, בתנועות סיבוביות עדינות. צחצוח מסייע בהסרת רובד וחיידקים שעלולים לגרום לדלקת חניכיים.
  • להשתמש בחוט או קיסם דנטלי להסרת רובד וחלקיקי מזון בין השיניים ולאורך קו החניכיים. מומלץ להשתמש בתנועה מעלה-מטה עדינה עם החוט ופנימה- החוצה עם קיסם רטוב כדי להוביל את החוט או הקיסם בין השיניים.
  • שטיפות פה עם מי פה אנטי מיקרוביאליים יכולות להפחית חיידקים בפה, ולשלוט על הצטברות רובד. אפשר לשטוף   גם  עם מי מלח (כפית מלח בכוס מים פושרים) כדי לנקות ולחטא.
  • בדיקות שיניים קבועות אצל רופא השיניים לבדיקות שיניים שגרתיות וניקיון מקצועי. רופא השיניים יכול לזהות סימנים מוקדמים של דלקת חניכיים ולהציע טיפול מיידי. ניקוי קבוע ומקצועי מסייע בהסרת רובד ואבנית שלא ניתן להעלים באמצעות צחצוח רגיל.
  • תזונה בריאה, מאוזנת ובריאה. מומלץ להגביל צריכת מזונות ממותקים וחומציים, מכיוון שהם יכולים לתרום להיווצרות רובד..
  • הימנעות משימוש בטבק ואלכוהול, כי אלה מגבירים את הסיכון למחלות חניכיים ומעכבים את תהליך הריפוי. הימנעות מטבק יכולה לשפר משמעותית את בריאות החניכיים.
  • ניהול מתח, כי מתח מחליש את המערכת החיסונית, מה שמקשה על הגוף להדוף זיהומים. מומלץ לתרגל טכניקות כגון פעילות גופנית, מדיטציה וטכניקות הרפיה כדי לקדם בריאות כללית, כולל בריאות החניכיים.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​