ניקוי אבנית בשיניים

הסרת אבנית 

אבנית היא משקע קשה הנוצר על השיניים כתוצאה מהצטברות רובד (PLAQUE, המורכב מחיידקים, רוק וחלקיקי מזון). באשר הרובד אינו מוסר ביעילות באמצעות צחצוח רגיל וחוט דנטלי, הוא עלול להתקשות לאבנית. תהליך זה מתרחש בדרך כלל תוך 24 עד 72 שעות. אבנית היא חומר עקשן שלא ניתן להסירו באמצעות נוהלי היגיינת פה רגילים, ונוכחותו עלולה להוביל למגוון בעיות בריאות הפה, כולל דלקות ומחלות חניכיים, ריח רע מהפה ושינוי צבע השיניים. ההבנה כיצד אבנית נוצרת, וחשיבות מניעת הצטברותה, חיונית לשמירה על בריאות השיניים.

באנר אודות - מרפאת שיניים בחולון בניהולו של דר ג'רי כהן

מהם התסמינים של אבנית שיניים?

קיימים מספר תסמינים עיקריים:

  • משקעים גלויים: אבנית מופיעה בדרך כלל כצבע צהוב או חום על השיניים, במיוחד לאורך קו החניכיים או בין השיניים. הוא יכול להיות בעל מרקם מחוספס או גס.
  • דלקת חניכיים: הצטברות אבנית יכולה לגרות את החניכיים, ולהוביל לדלקת ואדמומיות. זה יכול לגרום לחניכיים נפוחות, רכות ונוטות לדימום, במיוחד במהלך צחצוח.
  • נסיגת חניכיים: ככל שהאבנית מצטברת, ונוצרת דלקת חניכיים מתקדמת, החניכיים מתחילות לסגת או להתרחק מהשיניים. הדבר עלול לגרום לחשיפת שורשי השיניים, לרגישות לחום וקור, ולמראה לא אסתטי של השיניים.
  • ריח רע מתמשך: אבנית מכילה חיידקים, ואלה עלולים לייצר ריח רע מתמשך מהפה, כזה שצחצוח רגיל ומי פה לא מצליחים להעלים.
  • שינוי צבע השיניים: אבנית יכולה לגרום לשיניים להיראות מוכתמות או דהויות, מה שמעניק להן גוון צהבהב או חום. המשקעים יכולים גם למשוך ולהחזיק כתמים חיצוניים ממזון, משקאות או שימוש בטבק, מה שתורם עוד יותר לשינוי צבע השיניים.
  • קושי בניקוי בין שיניים: כאשר אבנית מצטברת, היא יוצרת משטח מחוספס ולא אחיד שיכול להפוך את צחצוח השיניים והעבודה עם חוט או קיסם דנטלי למאתגרים, מה שמוביל לסיכון מוגבר להצטברות רובד ועששת באזורים אלה.

חשוב לציין שאבנית לא תמיד קשורה לתסמינים בולטים. בדיקות שיניים קבועות וניקוי מקצועי חיוניים לזיהוי והסרה של אבנית, גם באזורים שאולי אינם נראים או נגישים בקלות.

הסרת אבנית בשיניים – למה זה חשוב?

  • מניעת דלקות ומחלות חניכיים: הצטברות אבנית לאורך קו החניכיים עלולה לגרות את החניכיים ולהוביל לדלקת חניכיים. אם זו אינה מטופלת, היא עלולה להתקדם לצורות חמורות יותר של מחלת חניכיים, שעלולות לגרום לנסיגת חניכיים, לאובדן שיניים ולפגיעה במבנה העצם הבסיסי. הסרת אבנית סדירה מסייעת במניעת מחלות חניכיים והסיבוכים הנלווים אליה.
  • הפחתת הצטברות חיידקים: אבנית מספקת משטח מחוספס על השיניים, המעודד הצטברות וגדילה של חיידקים, שיכולים לייצר רעלים המגרים עוד יותר את החניכיים ותורמים להתפתחות זיהומים בפה. הסרת אבנית מסייעת בחיסול מושבות החיידקים ומפחיתה את הסיכון לזיהום.
  • שיפור היגיינת הפה: אבנית עלולה למנוע צחצוח יעיל, אפילו עם נוהלי היגיינת פה קפדניים. ברגע שנוצרה אבנית, זה הופך להיות מאתגר להסיר רובד וחיידקים ממשטחי השיניים. עם הסרת אבנית, פני שטח השיניים נשארים חלקים, דבר המאפשר גישה טובה יותר למברשת השיניים או לחוט/קיסם דנטלי, ובכך משפר את היגיינת הפה.
  • שיפור מראה השיניים: אבנית היא לרוב בצבע צהוב או חום, ונוכחותה עלולה לגרום לשיניים להיות מוכתמות או דהויות. הסרת אבנית יכולה לעזור להחזיר את הצבע והבהירות הטבעיים של השיניים, ולשפר את האסתטיקה של החיוך.
  • מניעת ריח רע מהפה: החיידקים הקיימים באבנית עלולים לייצר תרכובות מסריחות התורמות לריח רע מהפה או להליטוזיס. הסרת אבנית מסלקת מקור משמעותי של חיידקים גורמי ריח, מה שמוביל לנשימה רעננה יותר.

האם זה כואב?

ההליך בדרך כלל אינו כואב, אם כי יש אי-נוחות מסוימת. ניתן גם להשתמש בהרדמה מקומית או חומרי הרדמות כדי להבטיח את נוחות המטופל.

האם ניתן למנוע אבנית שיניים?

אמנם לא ניתן למנוע לחלוטין אבנית, אך ישנם אמצעים שניתן לנקוט כדי למזער היווצרות והצטברות של אבנית:

  1. היגיינת פה נאותה, כלומר צחצוח שיניים לפחות פעמיים ביום (למשך שתי דקות), בעזרת מברשת שיניים בעלת זיפים רכים. יש לנקות את כל משטחי השיניים, כולל לאורך קו החניכיים. בנוסף, שימוש בחוט דנטלי מדי יום מסיר רובד וחלקיקי מזון בין השיניים ולאורך קו החניכיים, מקומות  שאליהם מברשת שיניים עשויה שלא להגיע.
  2. מי פה אנטי-מיקרוביאליים לאחר צחצוח. זה יכול לעזור להפחית את צמיחת החיידקים בפה ולשלוט על היווצרות רובד.
  3. משחות שיניים למניעת אבנית, מכילות לרוב מרכיבים כגון פירופוספטים או אבץ ציטראט, המסייעים בבלימת היווצרות אבנית.
  4. הימנעות מסוכרים ומעמילנים, כי חיידקים בפה משגשגים על סוכרים ועמילנים, ומייצרים חומצות שיכולות לתרום להיווצרות אבנית. יש לצמצם למינימום צריכת מזון ומשקאות ממותקים.
  5. הפסקת עישון ושימוש במוצרי טבק, כי הם לא רק מכתימים את השיניים, אלא גם מגבירים את הסיכון להצטברות אבנית ומחלות חניכיים.
  6. ביקורים קבועים אצל רופא השיניים, לניקוי ובדיקות שיניים מקצועיות. 

באנר - איך לשמור על פה בריא

מדוע חשוב לבקר אצל השיננית כל חצי שנה

לביקור כזה יש כמה יתרונות:

  • ניקוי שיניים מקצועי על ידי שיננית שמתמחה בטיפול מונע בפה, כולל ניקוי שיניים יסודי. היא משתמשת בכלים ובטכניקות מיוחדות כדי להסיר רובד, אבנית וכתמים מהשיניים. הניקוי עוזר לשמור על היגיינת פה טובה, למנוע מחלות חניכיים ולשמור על בריאות השיניים והחניכיים.
  • גילוי מוקדם של בעיות שיניים, כי שיננית עובדת בשיתוף פעולה הדוק עם רופא שיניים, ולעיתים קרובות מבצעת בדיקות מקדימות לבריאות הפה. היא יכולה לזהות סימנים לבעיות שיניים אפשריות, כגון עששת, דלקת חניכיים או זיהומים בפה. הגילוי המוקדם מאפשר התערבות וטיפול בזמן, ומונע בעיות נרחבות יותר בהמשך.
  • חינוך והדרכה להיגיינת הפה, בעזרת שינניות הבקיאות בבריאות הפה וההיגיינה, ובכל התפתחות בנושא. הן יכולות לספק ייעוץ והכוונה מותאמים אישית לגבי טכניקות מתקדמות של צחצוח וחוט דנטלי. 

טיפול בהסרת אבנית וטיפול שיניים מקיף ניתן במרפאת השיניים המוכרת בניהולו של ד”ר ג’רי כהן. על ידי ביקור אצל שיננית כל שישה חודשים, נוקטים בגישה פרואקטיבית המסייעת לשמור על היגיינת פה מיטבית, מונעת בעיות שיניים ותומכת ברווחה הכללית. 

במרפאה צוות מומחים בעל שנות ניסיון רבות. אנשי מקצוע אלו מחויבים למתן שירותים מגוונים לטיפולי שיניים באיכות גבוהה. המרפאה מצוידת בטכנולוגיה מתקדמת, ואנשי הצוות הם בעלי ידע מעודכן בכל החידושים  האחרונים ברפואת השיניים.

המרפאה ידועה בגישה אישית, עם התחשבות בצרכיו הייחודיים של כל מטופל, ומתמחה בטיפול בחרדה דנטלית. הצוותים המטפלים שואפים ליצור סביבה מסבירת פנים ותומכת, תוך התמקדות בנוחות המטופל. לצד הסרת אבנית מוצע מגוון רחב של שירותי רפואת שיניים, לרבות טיפול מונע, טיפולים משקמים ורפואת שיניים קוסמטית.

אתם מוזמנים למרפאת השיניים שלנו בניהולו של ד”ר ג’רי כהן, להסרת אבנית, לטיפול מותאם אישית, ולמחויבות לבריאות הפה שלכם. צרו קשר עוד היום לקביעת פגישה ולחוות את שירותי רפואת השיניים המקיפים שלנו.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​