טיפים לאחר ביצוע שתלים

השתלות שיניים חוללו מהפכה בתחום רפואת השיניים המודרנית, והן מציעות פתרון יעיל ואסתטי עבור אנשים שסובלים משיניים חסרות או מבעיות שיניים חמורות אחרות. השתלים, העשויים מטיטניום או זירקוניום, מוחדרים לתוך עצם הלסת, ומספקים בסיס יציב להנחת שיניים מלאכותיות שנראות, מרגישות ומתפקדות כמו שיניים טבעיות. שיניים מושתלות מחזירות לפה את הפונקציונליות שלו, וכמובן גם את האפשרות לחייך. השתלות שיניים הפכו לאפשרות טיפול פופולרית ואמינה עבור אינספור מטופלים המבקשים בשיקום שיניים שיחזיק מעמד לטווח ארוך וישפר את איכות החיים.

באנר אודות - מרפאת שיניים בחולון בניהולו של דר ג'רי כהן

איך מתבצעת השתלת שתלים בשיניים?

השתלת שיניים הוא הליך כירורגי רב-שלבי, הכולל תכנון קפדני, ביצוע מדויק ותקופת החלמה וריפוי. חשוב לציין שישנם כיום סוגים שונים ומתקדמים של השתלות שיניים, אך באופן כללי שלבי הטיפול יהיו:

  1. ייעוץ ותכנון ראשוני: המסע מתחיל בבדיקה מקיפה וייעוץ עם רופא שיניים. במהלך שלב זה, רופא השיניים יעריך את מצב הבריאות הכללי של המטופל ואת מצב בריאות הפה, יעשה צילומי רנטגן וסריקות CT כדי להעריך את צפיפות העצם באזור ההשתלה, ויחד עם המטופל יצור תוכנית טיפול מותאמת לו אישית.
  2. הברת אבנית: לפני שמתחילים בתהליך ההשתלה, ועל מנת לוודא שהפה ואזור ההשתלה נקיים, יש צורך בטיפול על ידי השיננית.
  3. עקירת שיניים (במידת הצורך): ייתכן שיהיה צורך לעקור שיניים לפני הליך ההשתלה. שלב זה מבטיח שלשתל הדנטלי יש מספיק מקום וסביבה בריאה להצבה.
  4. הנחת שתלים: ניתוח הנחת השתלים בפועל מבוצע בדרך כלל בהרדמה מקומית. מבצעים חתך קטן ברקמת החניכיים – כדי לחשוף את עצם הלסת הבסיסית – ועם מקדחה מיוחדת יוצרים חור מדויק שבו יוכנס השתל הדנטלי, בזהירות, לתוך עצם הלסת.
  5. אוסיאואינטגרציה: לאחר הנחת השתל, מתחילה ההטמעה של השתל. זה כרוך בגדילה והתמזגות של העצם הטבעית סביב השתל, שמעשה מעגנת אותה בצורה מאובטחת בלסת. אינטגרציה זו אורכת לרוב מספר חודשים.
  6. שיקום השיניים: לאחר שהחניכיים החלימו מסביב לחיזוק, מניחים על השתלים את הכתרים, כך שיתאימו בצבע, בצורה ובגודל לשיניים הטבעיות.

ישנן שיטות השתלה מתקדמות שניתן לבצע ביום אחד, כולל הרכבת הכתרים, ללא חלוקה לשלבים ובלי להמתין חודשים להטמעה.

אילו סוגי השתלות שיניים קיימים?

ישנן מספר שיטות של השתלת שיניים, כל אחת מהן מיועדת לתת מענה לצרכי המטופל בהתאם למצבי הפה הספציפיים:

השתלה דו-שלבית: זוהי גישה קונבנציונלית שבה השתל מונח לתוך עצם הלסת, מכוסה ברקמת חניכיים, ומשאירים אותו להשתלב (אוסאואינטגרציה) עם העצם. לאחר מספר חודשים מניחים עליו את הכתר הדנטלי.

השתלות אול און פור (All-on-4): טכניקת השתלת שיניים שנועדה לתמוך בקשת שיניים מלאה עם ארבעה שתלים הממוקמים אסטרטגית בלסת. שתלי אול און פור מועילים במיוחד לחולים עם אובדן שיניים משמעותי וצפיפות עצם מופחתת, מכיוון שהם מספקים בסיס יציב לתותבות קבועות הנתמכות בשתל. בשיטה זו יש התערבות כירורגית מועטה והשיקום מהיר, אך אין שחזור של כל הקשת הדנטלית אלא חלקה בלבד.

השתלה בשיטת “העמסה מיידית” (שתלים באותו יום): שתלים אלו מאפשרים הנחת שן מלאכותית מיד לאחר ניתוח השתלה. הם מייתרים את הצורך בתקופת המתנה בין התקנת השתל להצמדת השיניים התותבות. השיטה מתאימה למטופלים עם מסה מספקת של עצם טבעית.

מה אסור ומה מותר לאחר ביצוע שתלים?

לפני שמדברים על טיפים לאחר ביצוע שתלים חשוב לומר מה אסור ומה מותר באופן כללי לאחר שעוברים תהליך דנטלי כזה:

מה אסור ומה מותר לאחר ביצוע שתלים?

9 טיפים לאחר ביצוע שתלים

  1. הקשיבו לרופא השיניים שלכם – הקפדה על ההנחיות הספציפיות שנמסרו על ידו היא חיונית להחלמה מוצלחת. זה עשוי לכלול נטילת אנטיביוטיקה לתקופה, למניעת זיהום אפשרי, והמלצות נוספות לגבי תזונה,  שמירה על היגיינת פה ועוד.
  2. קחו משככי כאבים אם אתם מרגישים שההרדמה מהניתוח מתפוגגת, ואתם סובלים מכאבים אחרי שתלים בשיניים, אפשר לקחת משככי כאבים ללא מרשם, כמו אקמול, אדוויל או רוקסט. מומלץ לבדוק עם רופא השיניים מה מתאים. אין טעם לסבול.
  3. אל תיכנסו לפאניקה אם מופיע דימום קל – חלק מהמטופלים עשויים לחוות דימום קל בחניכיים ומעט דם ברוק לאחר ניתוח השתלת שיניים במהלך 24 השעות הראשונות. זו תופעה נורמלית לחלוטין. אפשר לשלוט בדימום על ידי הנחת גזה סטרילית ישירות על האזור ולנשוך אותה למשך 15 דקות.
  4. אל תתרגשו מקצת נפיחות, זה נורמלי! – כדי למזער את הנפיחות, אפשר להניח קרח מכוסה במגבת במשך 15 דקות על הלחי ליד אזור הניתוח, להוריד, להמתין כחצי שעה, ולהניח שוב ל-15 דקות נוספות; וכך לסירוגין במשך היום.
  5. הימנעו מכל פעילות גופנית – במיוחד ביומיים לאחר הניתוח. במשך שבוע אחרי הניתוח מומלץ להימנע גם מביצוע של עבודות הרמה כבדות, הזזת ציוד, חדר כושר או כל פעילות פיזית מאומצת, כדי למנוע זרימת דם מוגברת לאזור הניתוח.

באנר - איך לשמור על פה בריא

5. הקפידו על תזונה רכה בתחילה – תזונה היא חלק חשוב בריפוי מניתוח השתלת שיניים! במהלך שלב הריפוי הראשוני כדאי לבחור מזונות רכים – שלא יפעילו לחץ מוגזם על מקום ההשתלה – וקרירים – על מנת שיכווצו את כלי הדם באזור השתלים. הוסיפו מזונות מוצקים יותר רק בהדרגה, ורק לפי הוראות הרופא.

6. שמרו  על היגיינת פה טובה – כן, זה מומלץ בכל יום, אך במיוחד אחרי ניתוח שתלים. שמירה על ניקיון הפה היא חיונית לתהליך הריפוי כדי למנוע זיהום ולהבטיח את ההצלחה ארוכת הטווח של השתלת השיניים. אם אין דימום, ואם הפה מרגיש נינוח, אפשר להתחיל ביום למחרת הניתוח בשטיפות מי מלח פושרים (כפית מלח בכוס מים פושרים) מספר פעמים ביום, ואז לצחצח בעדינות את פה.

7. הימנעו מעישון ואלכוהול – חשוב לדעת שעישון מעכב את תהליך ההחלמה ומגביר את הסיכון לכשל בשתל, בעוד שאלכוהול עלול לגרות את רקמות הריפוי. עשו מאמץ לוותר עליהם לתקופה עד ריפוי מלא של הפה.

8. הימנעו משימוש בשיניים ככלי עבודה – זהו טיפ טוב לחיים בכלל, אך על אחת כמה וכמה אחרי ניתוח שתלים. לא לפתוח אריזות או לנגוס בקרח, מכיוון שהדבר עלול להפעיל לחץ מיותר על השתלים והשיניים שמסביב וכל התהליך ירד לטמיון.

9. הקפידו על פגישות מעקב סדירות – בדיקות סדירות אצל רופא השיניים יבטיחו שהשתלים מתרפאים כהלכה, ושאם יש בעיה ניתן יהיה לטפל בה בשלב מוקדם. בקורת היא חלק בלתי נפרד מהתהליך כולו, ויכולה לתרום להצלחתו.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​