מפרק הלסת – פתרונות TMJ

מחקרים מראים כי ל-50-70% מהאוכלוסיה יש לפחות סימן אחד להפרעה תפקודית במערכת הלעיסה, אולם נמצא כי רק כ-7% מבעלי הסימנים והתסמינים של הפרעות תפקודיות במערכת הלעיסה, זקוקים לטיפול פעיל.

טרם נמצא גורם ספציפי, שניתן לסמנו כמחולל המחלה, ולכן נוטים לחשוב כי מדובר בתופעה מולטיפקטורילית: הפרעות מבניות, טראומה, הרגלים מזיקים כמו לעיסת מסטיקים, חריקת שיניים, נעילת לסתות חזקה בזמן שינה, הפרעות סיגריות (חסר של שיניים, סגר לא מיוצב, שיקום פה נרחב לא מאוזן, חריקת שיניים), דלקות ובמקרים נדירים גידולים. להפרעות בתפקוד המפרק נמצא מתאם גם למצב נפשי, דיכאון/חרדה/לחץ. הקשר בין מצב נפשי להפרעה תפקודית נובע, כנראה, מהאופי הכרוני של הכאב, אך מסוגל ליצור “מעגל קסמים” שמחמיר את התופעה. ככלל נמצא שגברים סובלים פחות מנשים בתקופת גיל הפוריות שלהן, וכמו כן נמצא כי אותן נשים סובלות יותר ממבוגרים נשים וגברים כאחד.

אבחנה מוקדמת של הפרעה במערכת הלעיסה תמנע אומנם מהמתרפא סבל פיזי ונפשי, אך מצד שני יש להיזהר שלא ליצור פאניקה מיותרת. רוב הסימנים והתסמינים שמתגלים באקראיות ע”י רופאי שיניים אינם דורשים טיפול משום שמערכת הלעיסה כבר הסתגלה אליהם. הטיפול יינתן רק במקרים בהם ההפרעה חריפה ומונעת תפקוד תקין. לרוב הטיפול יהיה סימפטומטי בלבד ( טיפול בתלונה ולא בגורם).

דרכי הטיפול תלויים מטבע הדברים מהאבחנה שכל רופא שיניים מגיע אליה. בד”כ מקובל לטפל בצורה מדורגת בהתאם לחומרה ובכל מקרה הטיפול הראשוני הוא שמרני וסימפטומטי. כאבים באזור הרקה או הלחי בפתיחת הלסת עלולים לרמז על מתח בשרירי הלעיסה, ולפיכך הטיפול יהיה מכוון להרפית שרירים אלה. האמצעי הפשוט והיעיל ביותר הינו חימום האזור הכואב לדוגמא ע”י הנחת מגבת חמה. במקרים חמורים יותר ניתן להוסיף טיפול תרופתי כנגד הכאב והדלקת וכן טיפול שמטרתו להרפות שרירים.

במידה ורופא שיניים מבחין בסימנים של הידוק שיניים ו/או שחיקת שיניים. פעולות אלו של הידוק ו/או שחיקת שיניים מבוצעות תוך כדי שינה בצורה לא מודעת. פעולות אלה מוגדרות כאחת מהפרעות השינה, כלומר אין לנו שליטה ודרך לדעת מי יסבול מהתופעה, אך דבר אחד ידוע כי מתח נפשי מגביר את התופעה. במקרה זה נשקול לטפל באמצעות סד לילה שהוא כיסוי העשוי חומר פלסטי המונח בצורה מדויקת על השיניים ויוצר הפרדה ומונע מגע בין הלסתות. שימוש בסד לילה יעזור לשרירי הלעיסה להשאר במצב רפוי במהלך הלילה, כך שהמתח בשרירים יירד והכאב בשעות הערות יפחת. אצל אדם שוחק המשתמש בסד לילה פעולת הזזת הלסתות תמשיך, אולם השיניים לא תישחקנה אלא הסד ובכך נמנע נזק נוסף של שחיקה.

במקרים הקשים יותר, נפנה את המטופל לבצע צילומים מתאימים, ואם נבחין בנזק למפרק הלסת או לדיסק, יש להפנות לכירורג פה ולסת. צריך לזכור כי פתרון כירורגי הוא בד”כ נדיר.