שיננית והיגיינת הפה

שיננית וחשיבות היגיינת הפה

ביקור סדיר אצל השיננית לצורך ניקוי השיניים ולהיגיינה אורלית יסייעו לכם לשמור על בריאות תקינה של הפה והשיניים.
  1. טיפול השיננית וחשיבותו
  2. צחצוח נכון
  3. אביזרי צחצוח

1. טיפול שיננית וחשיבותו

טיפול שיננית
הוא לא רק טיפול להסרת אבנית. זהו טיפול חיוני המסייע למניעת בעיות כגון – מחלות חניכיים וחורים בשיניים, לטיפול בשיניים רגישות ולשמירה על שיניים לבנות. טיפול מונע הוא תמיד הטיפול העדיף, כיוון שהוא יכול לחסוך בעיות עתידיות. טיפול אצל שננית הוא יחסית פשוט, מהיר וזול בהשוואה לטיפולים שהייתם נאלצים לעבור אצל רופא השיניים לולא הטיפול המונע. יתר על כן, השיננית מדריכה על אודות שגרת טיפול ושמירה על היגיינה אוראלית בחיי היום-יום.

סילוק אבנית
אבנית מצטברת על גבי השיניים בעקבות הסתיידות רובד השן (פלאק), שהוא מורכב משאריות המזון ומחיידקים. האבנית מאופיינת בצבע אפרפר-צהוב. מרקמה מחוספס ופוגע באסתטיקה. הקצב שבו אבנית נוצרת שונה בין אחד לשני, ולכן לכל אחד מומלץ לבקר אצל השיננית בתדירות שונה.
אבנית גורמת לדלקות חניכיים. דלקות חניכיים מאופיינות באודם, נפיחות, בדימום בעת צחצוח ולעיתים גם בריח רע מהפה. דלקת חניכיים עלולה להוביל למחלת חניכיים, כלומר לספיגת העצם ולנסיגת החניכיים סביב השן, ולכן חשיבות עליונה בסילוק אבנית. השיננית מסירה את האבנית ללא פגיעה בשן.

מחלות חניכיים
כיוון שמחלת חניכיים היא הסיבה העיקרית לאובדן שיניים באוכלוסייה המבוגרת חשוב לטפל בבעיה מוקדם ככל האפשר. האבנית המצטברת מעל ומתחת לחניכיים מהווה מאגר של חיידקים העלולים לפגוע בחניכיים ולגרום לאובדן עצם סביב השן. ביקור תקופתי אצל השיננית וסילוק האבנית ימנע את התדרדרות המחלה. כדי שמחלת החניכיים תהפוך להיות נשלטת, חשוב לסובלים ממנה להקפיד הקפדה יתרה משאר האוכלוסייה על היגיינה והשיננית תדריך כיצד.

אסתטיקה
הטיפול מסיר כתמים הנוצרים עקב שתיית קפאין, אכילת מאכלים המכילים צבעי מאכל ומעישון, ומעניק לובן וברק לשיניים.

טיפול בשיניים רגישות
חלק נכבד מן האוכלוסייה סובל מרגישויות לחום ולקור. הבעיה עלולה לקרות בעקבות חשיפה של שורשי השיניים לדוגמה כתוצאה ממחלת חניכיים או מצחצוח חזק ואגרסיבי. השיננית תנחה את המתרפא באיזו משחת שיניים להשתמש, באיזו מברשת שיניים להשתמש ואיך לצחצח על מנת להפחית את הרגישות. במקרה הצורך ניתן לבצע טיפול להפחתת הרגישות.

2. צחצוח נכון

  • את השיניים יש לצחצח פעמיים ביום- בוקר וערב.
  • בעת הצחצוח אין להפעיל כוח על השיניים או החניכיים.
  • יש להחזיק את המברשת בזווית 45 מעלות ולסובב בתנועות מעגליות
  • בעת הצחצוח יש להתמקד על אזור החיבור  בין החניכיים לשיניים, שם מצטברים רוב שאריות המזון
  • צחצוח שיניים תקין אורך כשתי דקות. יש להתמקד בכל שן בנפרד

3. אביזרי צחצוח

משחת שיניים
יש להשתמש רק במשחות המכילות פלואוריד אשר הינו החומר המוכח היעיל ביותר למניעת חורים בשיניים. הריכוז המצוי במשחות הינו מבוקר ועשוי להפחית בשימוש נכון עד 50% מכמות העששת העתידית. ניתן לצרף חומרי שטיפת פה- המכילים פלואוריד גם כן ועשויים לעזור בשמירת השיניים. לילדים עד גיל 4 רצוי להשתמש במשחה ללא פלואוריד או בכמות קטנה מאד מחשש משימוש לא מבוקר. משחות לילדים הינן טעימות בדרך כלל ויש חשש מצריכת כמות גדולה מדי של פלואוריד אשר עלולה להיות לא בריאה.

מברשת שיניים
יש להשתמש במברשת שיניים בעלת ראש מתאים וסיבים רכים . שימוש בסיבים קשים גורם לנזק לשיניים ולחניכיים. על אריזת מברשות השיניים כתוב תמיד קושי הסיבים וגודל ראש המברשת. רצוי לבחור בקושי סיבים soft. דרגת extra soft מיועדת לשימוש מוגבל -ביחוד לאחר עקירות, השתלות וניתוחי חניכיים. מידות קושי medium -אינה מיועדת לשימוש בבני אדם. למגע הדוק ויעיל עם השיניים גודל ראש המברשת צריך לכסות שן אחת או שתיים .

חוט דנטלי
החוט הדנטלי נועד לניקוי בין השיניים,משום שלמקומות אלו איננו מגיעים באמצעות מברשת השיניים. זה גם אחד האזורים בהם מתפתחת הכי הרבה עששת. ללא שימוש בחוט דנטלי ניקוי השיניים לא יכול להיות מושלם.
כיצד להשתמש בחוט דנטלי?
תחילה יש צורך בליפוף החוט סביב האצבע בכל יד ולאחוז אותו בין 2 אצבעות, כך שתהיה לנו שליטה טובה .
חשוב לנקות את כל המרווחים בין השיניים בפה לרבות השיניים האחוריות. לאחר שהחוט הוכנס למרווח בין השיניים צריך להניעו מעלה-מטה על מנת שנסיר את כל שאריות המזון שהצטברו במקום.

מהו הפרוקסברש וכיצד משתמשים בה?
הפרוקסברש זו מברשת המיועדת לניקוי בין השיניים ומתאימה בעיקר לבעלי כתרים או במצבים של נסיגת חניכיים. מברשת זו מגיעה בעוביים שונים, ולכן ייבחר גודלה בהתאם לגודל המרווח בין השיניים. את הפרוקסברש יש לאחוז בידית ולהכניסה בין השיניים בתנועות פנימה והחוצה. חשוב לא להפעיל כוח ולחזור על הפעולה מספר פעמים. לעיתים תידרשו לטבול את קצה המברשת בג’ל או בנוזל לחיטוי מתאימים בכדי להגביר את יעילות הניקוי.

איך משתמשים במצחצח לשון?
בלשון מצטברים חיידקים מתים, במיוחד אצל מעשנים. החיידקים גורמים לריח רע מהפה ולשינוי בחוש הטעם. יש להשתמש במצחצח לשון כמו במגרפה, להצמיד את מצחצח הלשון לחלק האחורי של הלשון ולגרוף את החיידקים החוצה. יש לחזור על הפעולה שלוש-ארבע פעמים, ללא הפעלת כוח.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​