השתלת עצם (אוגמנטציה) סביב השיניים

השיניים שלנו נמצאות בסיכון עקב מחלת חניכיים. פלאק ואבנית המצטברים על השיניים עקב צחצוח לא מספק וחוסר שימוש באביזרים דנטליים כמו חוט גורמים ליצירת מחלות חניכיים. מחלת החניכיים, בתהליך מתמשך מביאה לאיבוד הרקמה התומכת בשיניים מה שנקרא נסיגת חניכיים. הנסיגה יכולה להיות מקומית או מפושטת.

כאשר פלאק מצטבר על השיניים חייידקים בפלאק תוקפים את העצם התומכת מסביב לשן וכן את הסיבים המחברים את השן לעצם. ככל שהעצם והסיבים נהרסים נוצר כיס או מרחב בין החניכיים לשיניים. נקרא כיס פריודונטלי. ללא ניקוי שיניים ייסודי המערב גם את הרקמה התומכת התהליך מתמשך אפילו ללא סימפטומים עד לאיבוד השן.

טיפולים של אוגמנטציית עצם או בשפה המקצועית guided Tissue/bone regeneration הוא תהליך טיפולי המאפשר לעצם או לרקמה התומכת לגדול מחדש סביב השן שנפגעה מהמחלה הפריודונטלית או סביב שתלים. במידה והשן אבדה תהליך זה מאפשר להגדיל את כמות העצם על מנת שניתן יהיה להשתמש בעצם חדשה לשימוש בטיפול שתלים. טיפול זה לצרכי השתלות שיניים מגדיל את תמיכת העצם באיזורים בהם נשים שתלים. הניתוח מאפשר שיפור בצורה ובקונטור העצם באותו אזור.

לפני טיפול מסוג זה רופא שיניים ימליץ לבצע ניקוי אבנית יסודי ועמוק . מטרת הטיפול היא גם כדי שהמטופל ירכוש הרגלי הגיינה אורלית טובה שימשכו לאורך כל הטיפול ומעבר לכך. הגיינה אורלית טובה חשובה על מנת שתהליך אוגמנטציית העצם יצליח ולטווח ארוך.

במהלך הטיפול מפרידים את החניכיים מהשן לחשיפת העצם. מנקים את האזור ביסודיות ומסירים רקמה מזוהמת מהאזור. לאחר שהאזור נקי שמים חתיכה קטנה של חומר דנטאלי הבנוי על בסיס קולגן הנקראה ממברנת GTR בצמידות לשן. ממברנה זו משמשת כחוצץ המפריד בין הרקמות הרכות הגדלות מהר ,רקמת חניכיים, מהאזור הנקי של שורש השן. הממברנה מאפשרת לרקמה הקשה הגדלה לאט , לעצם, להיבנות לתוך האזור המוגן, המופרד והנקי. הממברנה נספגת לאחר תקופת מה ( תלוי בסוג הממברנה) העצם תופסת מקום ומאפשרת תמיכה בשן כאשר החניכיים הבריאות מכסות מעל. חשיבות ההגיינה האורלית והשמירה עליה עצום בתקופה זו.

קיימים כיום בשוק חומרים ביולוגיים מתקדמים הנחשבים כפריצת דרך. חומרים אלו מעודדים את הגוף ליצור עצם ורקמות תומכות במהירות וביעילות. אלו חלבונים מיוחדים הנקראים אמלוגנינים emdogain הנוצרים בזמן התפתחות השן . כאשר שמים חלבונים אלו סמוך לשורש השן הם מעודדים נדידת תאים בוני עצם ורקמה תומכת. בנוסף חומר זה מעכב את נדידת הרקמה הרכה ,רקמת החניכיים העלולה לפגוע ביצירת הרמה התקינה והעצם.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​