מדריך מקוצר לרגישות שיניים

כאבי שיניים

רגישות בשיניים הנגרמת בעקבות גירויים שונים עלולה להוביל בהמשך לכאבים. מתי נרגיש ברגישות ומתי נרגיש בכאב זה עניין סובייקטיבי. האם בכל מקרה רגישות בשיניים מצביעה בהכרח על בעיה המצריכה טיפול במרפאה? לא בהכרח, אולם ישנה חשיבות לביקור אצל רופא השיניים בכדי לברר את הסוגיה.
בטרם ניגע בנושא כאבי השיניים והרגישות בשן עלינו להבין את מבנה השן.
השן מורכבת משלוש שכבות עיקריות: שכבת מוך השן, שכבת הדנטין ושכבת האמייל. שכבת מוך השן היא השכבה הפנימית ביותר של השן, המורכבת מרקמת תאים רכה עם כלי דם ועצבים. שכבה זו אחראית על התחושה בשן. שכבת הדנטין הינה שכבה העשויה מרקמה קשיחה העוטפת את מוך השן, והיא גם השכבה שממנה בנויה רוב השן. גירויים חיצוניים חודרים דרך שכבה זו אל השכבה הפנימית שכבת המוך וכך אנו עלולים להרגיש כאב. שכבת הדנטין גדלה עם השנים וגם כתגובה לגירויים כמנגנון הגנה של השן על השכבה הפנימית. השכבה החיצונית היא שכבת האמייל. האמייל הוא החומר המצפה את כותרת השן ומשמש כמעין מגן. זהו גם החומר הקשיח ביותר בגוף האדם. האמאייל אינו מתחדש.
פגיעה בכל אחת מהשכבות עלולה להוביל לתחושות כאב בעוצמות שונות .לא כל רגישות בשן מקורה בעששת ובחורים בשיניים.

כאבי שיניים שמקורם ברגישות השיניים לקור

לעתים לגימה קלה של כוס מים קרים עלולה לגרום לרגישות בשיניים או אף לכאבי שיניים חזקים מאוד. רגישות השיניים לקור עלולה לנבוע מסיבות שונות: עששת לא מטופלת או לחילופין לאחר סתימה, שבר בשן או בסתימה, חשיפה של צוואר השן בעקבות צחצוח אגרסיבי או בעקבות ניקוי אבנית מהשן לאחר תקופה ארוכה שבה לא נוקתה האבנית. עוצמת הכאב שנחוש בעקבות חשיפה לגורם קר בפה תלויה במידת הקור , סוג הפגיעה בשן ובתחושה אישית.
יש להגיע אל רופא השיניים בכדי לאבחן את הבעיה במדויק. במקרה של חשיפת שורשים, שינוי בהרגלי הצחצוח ושימוש משחות שיניים ייעודיות יקל על הכאב. במקרה של עששת רופא השיניים יאתר את החור ויסתום אותו. רגישות לקור לאחר סתימה גם אפשרית בגלל תגובה של מוך השן לתהליך. אם התגובה הפיכה הרגישות תלך ותדעך תוך מספר שבועות. במקרים קיצוניים של כאבי שיניים בלתי נסבלים יש צורך בטיפול שורש.

כאבי שיניים שמקורם ברגישות השיניים לחום

בדומה לרגישות לקור, גם כאשר מכניסים לפה מזון חם או שתיה חמה עלולים להרגיש כאבי שיניים עזים. הגורמים לרגישות לחום זהים לגורמים לרגישות לקור שהוזכרו לעיל, וכך גם הפתרונות האפשריים. במקרים של כאבים עזים כתוצאה מגירוי חם ניתן להניח כי הכאב נוצר מפגיעה חמורה בשכבת מוך השן ולעתים אף נמק במוך השן. מקרים אלו שכיחים בעיקר בשיניים שעברו שיחזור נרחב בעבר או בשיניים שיש בהן עששת חמורה. בכל מקרה יש לפנות למרפאת השיניים כדי לטפל בבעיה

כאבי שיניים שמקורם ברגישות השיניים למתוק

כאשר ישנה רגישות למתוק ככל הנראה, הבעיה נובעת מעששת. מידת הרגישות למתוק עולה ככל שהעששת חמורה יותר. אולם, קיימת גם אפשרות שהבעיה נובעת מסדק בסתימה קיימת או מחשיפת צוואר השן. בכל מקרה, ההמלצה כמובן היא להגיע לבדיקה מסודרת כולל צילום וקביעת הטיפול הנדרש

כאבי שיניים בצוואר השן

צוואר השן הוא אזור המעבר בין כותרת השן לבין השורש. צוואר השן מכוסה בחניכיים והרגישות באזור זה נגרמת על פי רוב בשל נסיגת החניכיים בגלל צחצוח אגרסיבי של השן או בגלל מחלת חניכיים. צחצוח אגרסיבי כמובן שאינו מועיל לבריאות השן ולכן נמליץ על שימוש במברשת שיניים רכב במיוחד וכמו כן נמליץ על משחות שיניים המיועדות לטפל בבעיית הרגישות. אם החשיפה נגרמה כתוצאה מנסיגת חניכיים בעקבות מחלת חניכיים יש צורך לטפל בבעיה בכדי למנוע את התדרדרות המצב. במקרים מסוימים ניתן להמליץ על כיסוי השורש החשוף באמצעות השתלת חניכיים או במקרים קיצוניים נדרש לטיפול שורש ושיקום באמצעות כתר.

כאבי שיניים מנגיסה במזון

רגישות בשן כתוצאה מנגיסה במזון יכולה לנבוע כתוצאה מהמקרים הבאים: שבר בשן, שבר בשחזור השן, מוגלה בחניכיים או דלקת בקצה השורש של השן. בדיקה אצל רופא השיניים תוכל לאבחן את הסיבה המדויקת לכאב בשן ולקבוע טיפול מתאים לפתירת הבעיה.

כאבי שיניים בין שיניים סמוכות

כאבי שיניים הנגרמים כתוצאה מדחיסת מזון בין שיניים סמוכות עלולים להצביע על עששת באחת מהשיניים או בשתיהן. לעיתים הבעיה עלולה לנבוע גם בעקבות שבר בשחזור קיים או כתוצאה מנסיגת חניכיים והגדלת המרווח בין השיניים.. כאשר נקודת ההשקה בין השיניים אינה הדוקה יש למזון מקום להידחס בין שתי השיניים ולהישאר שם. הדרך המיידית להתגבר על הכאב והאי נוחות היא כמובן ניקוי באמצעות קיסם דנטלי או חוט.אולם, יש צורך להגיע לבדיקה אצל רופא השיניים בכדי לטפל בבעיה הראשונית.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​