כאבי פנים ולסתות

שאלות נפוצות

מהם כאבי פנים ולסתות?

המונח “כאבי פנים ולסתות” הינו שם כולל למספר הפרעות באיזור הראש, שאינם נחשבות לבעיות שיניים (כגון עששת או מחלת חניכיים). באנגלית, משתמשים במונחים TMD או TMJ, המתייחסים למפרק הלסת, למרות שרוב ההפרעות במערכת הלעיסה אינן נובעות ישירות מבעיה במפרק.

מפרק הלסת

מהם הסימפטומים בכאבי פנים ולסתות?

• קושי ו/או כאב בפתיחת הפה ו/או בלעיסה.
  • כאב באזור מפרק הלסת (בקרבת האוזן) או בשרירי הלעיסה (פנים, רקות, צוואר).
  • רעשים במפרק בזמן תנועת הלסת (פתיחה גדולה, פיהוק, לעיסה).

האם בעיות כאלו נפוצות?

מחקרים בארץ ובעולם מראים כי קרוב ל – 75% מהאוכלוסיה חווים או חוו בעבר לפחות סימן אחד של הפרעה תפקודית במערכת הלעיסה.
הסימן הנפוץ ביותר הינו רעשים במפרק – “קליקים” שמופיעים אצל כ- מהנבדקים35%. בנוסף, 33% מהנבדקים במחקרים מתלוננים על לפחות אחד מהתסמינים הבאים: כאב ראש, כאב במפרק, כאב באזור שרירי הלעיסה. ברוב המקרים, בדיקה מקצועית והסבר על טיפול עצמי הם כל הטיפול הנדרש. סטטיסטית, בין 5% ל-7% מהסובלים מסימנים של כאב או הפרעה אחרת במערכת הלעיסה זקוקים לטיפול פעיל.

למי לפנות אם אני חושב שיש לי בעיה כזאת?

לא קיים תואר “מומחה” בהפרעות אלו בארץ, אך יש עדיפות לאיבחון וטיפול ע”י רופא שיניים שהינו חבר האיגוד הישראלי לכאבי פנים ולסתות. אלו רופאי שיניים שעברו הכשרה נאותה במוסד מוכר ועוסקים בתחום ההפרעות התפקודיות במערכת הלעיסה.

כיצד מטפלים בהפרעות תפקודיות של מערכת הלעיסה?

• טיפול תרופתי
  • הדרכה ע”י הרופא לטיפול עצמי (הימנעות מהרגלים מזיקים, תרגילים לשיפור תפקוד השרירים ומפרק הלסת, וכו’)
  • פיזיותרפיה
  • טיפול באמצעות סדים (דומה לפלטה של יישור שיניים)