יישור שיניים

יישור שיניים - אורתודונטיה

הוא תחום ברפואת השיניים שמטרתו לתקן פגמים במנח השיניים וביחסים בין הלסתות.

מה זה יישור שיניים ומה זה כולל?

יישור שיניים זה טיפול שנועד כמובן ליישר את השיניים. עם זאת חשוב להבין כי מדובר כאן לא רק בטיפול שנועד למטרות אסתטיקה. אנשים שסובלים משיניים שאינן ישרות עשויים לסבול גם כן מלעיסה לא נכונה מה שמוביל לבעיה בספיגת החומרים המזינים הנמצאים במזון. כך גם עשויים הם לסבול מכאבים בלסת בגלל סגירה לא נכונה של הלסתות. לעיתים הדיבור אף הוא אינו מושלם וכמובן שברוב המקרים כל הנ”ל משפיעים אף על הביטחון העצמי של האדם שלא חש בנוח עם המראה שלו, ההופעה שלו, החיוך שלו ואולי גם צורת הדיבור שלו.

אך יש דרכים לפתור את כל הבעיות הללו ולהחזיר למטופלים את החיוך האסתטי והבריא. 

ד”ר ג’רי כהן על טיפול אורתודנטי ויישור שיניים >>

אילו שיטות קיימות לביצוע יישור שיניים?

ישנן שיטות שונות ליישור שיניים כאשר לכל מקרה ולכל סיטואציה יהיה צורך להתאים את השיטה הנכונה ביותר.

  • יישור שיניים עזרת סמכים – גשר – השיטה הזו היא המוכרת ביותר. מדובר בסמכים שמכונים גם ‘קוביות’. הקוביות הללו מחוברים ומקושרם זה לזה באמצעות חוט אורתודנטי ובעזרת גומיות הם מקובעים לסמכים. בכל פגישה מחליף האורתודנט את הגומיות ולעיתים הוא אף יחליף את החוט כאשר המטרה היא הפעלת לחץ מתון על השיניים כדי להוביל לשינוי המנח שלהם.
    יש אפשרות לבחור קוביות שקופות, לבנות או צבעוניות כדי להשפיע על המראה שיתקבל. (פחות בולט, יותר בולט וכן הלאה.
  • יישור שיניים בעזרת קשתיות נשלפות – מדובר בפלטות שקופות שמפעילות לחץ מתון על השיניים על מנת להשפיע על שינוי המנח שלהם. הקשתית עשויה מחומר תרמו פלסטי ובכל מספר שבועות מחליפים אותה באחרת בהתאם להתקדמות הטיפול. את הקשתית אפשר לשלוף בקלות לצרכי ניקוי כמו גם כדי לאפשר אכילה נוחה יותר.
    את הקשתיות מייצרים על ידי תכונה ממוחשבת ברמת דיוק גבוהה במיוחד כדי להבטיח תוצאות מושלמות.

הקשר בין אסתטיקה לשיניים ישרות

צפיפות או לחילופין ריווח יתר, שיניים בהטיה או מחוץ לקשת ויחסי סגר לא תקינים בין הלסתות – כל אלו פוגעים באסתטיות ובתפקוד תקין. תיקון הפגמים מסייע בשיפור האסתטיות, הבטחון העצמי ובהחזרת תפקוד תקין.

תוך כמה זמן יהיה לי שיניים ישרות?

התוצאות של יישור השיניים מתקבלות בהתאם לשיטה הנבחרת. בעוד ששימוש בסמכים עשוי להימשך כשנתיים עד שמתקבלות התוצאות הרצויות הרי שבשימוש עם הקשתיות השקופות, התוצאות הן מהירות בהרבה. למעשה תוך כחצי שנה אפשר יהיה הגיע לתוצאות הרצויות. הסיבה לכך היא היות והקשתיות הללו בנויות בהתאמה אישית מלאה על פי הצורה של כל שן בנפרד כך שהטיפול הוא ממוקד מאוד ויעיל מאוד.

חשוב לציין כי במהלך הטיפול האורתודנטי חובה להקפיד על ביקורת תקופתית אצל האורתודנט וזאת כדי להבטיח התאמה מחדש של אביזרי היישור כדי למקסם את התוצאות.

האם יישור שיניים הוא לילדים בלבד?

לא רק! אמנם קיים יתרון בטיפול אורתודונטי בגיל צעיר, אולם אין זה אומר כי מבוגרים לא יכולים ליהנות גם כן מטיפול שכזה. בגיל צעיר ניתן להשפיע על גדילת עצמות הלסת ומנח השיניים ובגיל מבוגר ניתן להשפיע אך ורק בטיפול אורתודונטי על מיקום השיניים בלבד, משום שעצמות הלסת סיימו את התפתחותן. במקרים רבים תיקון של מנח השיניים בלבד יאפשר לנו לתת פתרון למבוגרים או כחלק מתוכנית שיקומית.

האם יישור שיניים כואב?

יישור שיניים כואב מעט. ישנה אי נוחות מיד לאחר קביעת הסמכים או הקשתית כאשר תוך ימים ספורים הכאב שוכך.
עשויים להיות קשיים בלעיסה בימים הללו ואף תחושת כאב שאפשר להרגיע באמצעות משככי כאבים שניתנים ללא מרשם רופא. לאחר כל שינוי בטיפול, החלפת גומיות, מתיחה של הגומיות, החלפת החוט או ביישור שיניים שקוף, החלפת הקשתית בחדשה – יורגש שוב כאב אך הוא בהחלט יהיה נסבל.

האם טיפול אורתודנטי נועד אך ורק עבור יישור שיניים בולטות

טיפול אורתודנטי אכן מטפל בבעיית יישור שיניים, אך במקביל הוא מעניק פתרון למגוון רחב של בעיות אסתטיות ורפואיות נוספות, ביניהן: שינוי במבנה הלסת, סגר צלבי קדמי או אחורי ופגמים תפקודיים ואסתטיים.
בדיקה שגרתית להערכת מצב שיני הילד מסייעת להקטין משמעותית את הבעיות בשיניים להן הוא עלול להיחשף בגיל מאוחר יותר. אולם, גם אם לא תוקנו הליקויים בילדות, ניתן לתקן את חלקם גם בגיל מבוגר יותר ( מלבד השפעה על גדילת העצמות).

אילוסטרציה של יישור שיניים

יישור שיניים - באילו מקרים יש לטפל?

  • להשגת אסתטיקה משופרת
  • לתיקון צפיפות שיניים
  • לתיקון שיניים בהטיה או במנח לא טבעי
  • להחזרת שיניים כלואות לקשת השיניים
  • לתיקון סגירת לסתות לקויה
  • תיקון ליקויי סגר עשוי לעזור בהפחתת קליקים וכאבים במפרקי הלסת
  • כחלק מטיפול שיקומי, ניתן להיעזר בכוחות האורתודנטיים, לדוגמא עקירת שן א-טראומטית

למידע על הסוגים והשיטות ליישור שיניים >>

מהם היתרונות של יישור שיניים?

יישור שיניים - איך זה מתבצע בפועל?

אף פעם זה לא מאוחר מידי. כדי לבצע בפועל את הטיפול עליכם לקבוע בראש ובראשונה פגישה עם האורתודנט. הוא מצדו יבדוק את המצב הפה והשיניים וישלח אתכם לבצע צילום שיניים פנורמי.

בהתאם לתוצאות הצילום הוא יקבע את התוכנית הטיפול. אתם תוזמנו לבדיקה והתאמה של הגשר והתקנת הסמכים או לחילופין בבחירת פלטה שקופה, לבדיקה יסודית של הפה וצילום שמותאם למעבדה שתייצר את הקשתיות. יש היום שיטות מתקדמות לביצוע הצילום כאשר מדובר בתהליך פשוט, קל ומהיר במיוחד.

יישור שיניים רק אצל אורתודנט מומחה!

כל מי שהתנסה בתהליך כזה של יישור שיניים יודע ומבין עד כמה שחוב שהרופא המטפל יהיה איש מקצוע מומחה שיכול להציע את הטיפול הנכון והמתאים ביותר בלי שיתעוררו בעיות במהלך הטיפול. ככל שתקפידו על פנייה אל איש מקצוע מומחה תוכלו להבטיח לעצמכם חיוך ישר ובוהק תוך זמן קצר יותר.
אז נכון שלא כל תהליך אפשר להאיץ ולעיתים עדיף ללכת בדרך הארוכה שהיא קצרה וזאת כדי שלא לפגוע בשיניים. עם זאת, במקרים רבים יש דרכים לקצר את התהליך וליהנות מתוצאות איכותיות וטובות תוך זמן קצר.

ליצירת קשר עם המרפאה >>

יישור שיניים כדאי להתחיל גם לפני שכל השיניים התחלפו, כך ניתן לצמצם מראש בעיות אורתודונטיות שונות המתפתחות במהלך נשירת שיני החלב. אבחון מראש של מצבים התפתחותיים פתולוגים דורשים התערבות בגיל צעיר יחסית כדי להקטין את הבעיה, או אפילו לבטל אותה עוד הרבה לפני החלפת השיניים. ברם, כפי שכבר נאמר, בכל גיל ניתן להיעזר בטיפול האורתודנטי, גם אם מדובר בילד בן 12 או סבתו בת ה-60.

לרוב זה מתחיל בשל בעיות אסתטיות של שיניים לא ישרות, בולטות עקומות וכדומה. עם זאת כפי שכבר ציינו ישנן סיבות נוספות כאשר ההמלצה ליישור השיניים לא יתקבל בהכרח מצד רופא השיניים אלא דווקא מקלינאי תקשורת או תזונאי.

במהלך היריון השיניים הם לא במצב המיטבי שלהם כאשר נשים רבות סובלות מדלקות חניכיים בעקבות המצב ההורמונלי המשתנה. זהו לא זמן מומלץ לבצע יישור שיניים.

יישור שיניים מקובל מאוד בקרב ילדים ונערים והוא פחות נפוץ בקרב מבוגרים. עם זאת כדאי לדעת כי בשיטות החדשניות שיש היום בתחום כדוגמת הקשתית השקופה ניתן להגיע ליישור שיניים מהיר ויעיל גם אצל מבוגרים כאשר מדובר בטיפול שכלל אינו נראה לעין. כך שגם אם נרתעתם עד כה מלבצע את היישור בגלל המראה הבולט של המסכים, כדאי לשקול את הטיפול השקוף. הוא יעיל מעין כמותו וכמובן אינו נראה לעין מה שנחשב ליתרון משמעותי במיוחד בקרב מבוגרים שכביכול עבור את הגיל של יישור שינים.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​