הקשר בין היגיינת פה לאלצהיימר

בעולם הטכנולוגיה המופלא הנתמך על ידי האקדמיה, ניתן בעזרת מחקרים לגלות קשרים שבעבר אפילו לא חלמו עליהם. מחקר חדש שפורסם באפריל בארה”ב מצא קשר מובהק בין עששת לבין דמנציה.

פה מחוסר שיניים זוהה בעבר עם ההזדקנות. אך הקדמה הביאה לשיפור ברמת טיפולי שיניים, מניעת מחלות ואימוץ של אורח חיים בריא יותר. מחקר חדש שפורסם במגזין Jags באפריל 2010 (מגזין העוסק בנושא הגריאטריה), מגלה כי אנשים אשר הזניחו את שיניהם וסבלו מעששת ומאיבוד שיניים חושפים את עצמם גם למחלת השיטיון המוכרת כמחלת האלצהיימר. מסתבר כי אובדן שיניים עשוי להשפיע מעבר לנושא של הפקת קול ולעיסה. איבוד שיניים קשור גם לירידה בתפקוד כללי, מחקר קודם שבדק את הקשר בין איבוד שיניים למצב הבריאותי הכללי, מצא כי קשר בין אדם שאיבד את שיניו עד גיל 70 לבין מוגבלות ואף לבין תמותה כעבור מספר שנים. ועתה מתברר כי יש לזה גם השלכות נפשיות.

חשוב לציין כי טיפול שיניים נכון בגיל מוקדם ובגיל מבוגר סייע לעלייה במספר הזקנים עם פה מלא בשיניים. ביפן, מדינה בה המודעות לזכויות הזקן יכולה רק לעורר קנאה, קיים פרויקט בשם 80/20. לא מדובר כאן במספר רנדומאלי שניתן ללא קשר לנושא, אלא בפרויקט שמטרתו להביא יותר ויותר זקנים בני 80 ומעלה לפה עם 20 שיניים ומעלה. ככל שיש לאדם יותר שיניים תקינות בגיל מבוגר, כך איכות החיים שלו והמצב בריאותי שלו יהיה טוב יותר. במסגרת הפרויקט מעריכים את הסיכוי לעששת על ידי בדיקה של ארבעה חיידקים קריוגניים פופלאריים אצל מבוגרים שהגיעו לגיל שמונים.

אבל איך זה קורה?

איך זה יכול להיות שבריאות שיניים לקויה עלולה לפגוע בכושר הקוגניטיבי? הקשר בין מיעוט שיניים לבין בעיות מנטאליות ושיטיון (דמנציה) כבר התגלה במחקרים שונים בעבר. כרגע ישנם שני הסברים נראים לעין שמסבירים את התופעה הזו. הראשון – צריכה נמוכה של ויטמינים נחוצים כמו למשל ויטמין B הנמצא בבשר עקב בעיית הלעיסה. ההסבר השני קשור להפרשה מוגברת של גורמים דלקתיים של הגוף וזה כתגובה לזיהום הכרוני של החניכיים. גורמים אלו מגיעים למוח ופוגעים בו.

החדשות הטובות הן שהמחקר החדש הראה גם כי הפעולה ההפוכה בהחלט עשויה להועיל ולסייע למנוע את ההתדרדרות של היכולת הקוגניטיבית של האדם. אולם כל איבוד של שן, תעלה אצל האדם את הסיכון לקבל ציון נמוך במבחן מנטאלי בכעשרה אחוזים, וזאת כאשר חלפו עשר שנים מאבדן השן. כמו כן המחקר גילה כי אם שתים עשר שיניים אובדות לאדם תוך עשר שנים, הסיכון ללקות בדמנציה מתקרב ל-100 אחוזים! וזאת לאור כך שכמעט כל המשתתפים במחקר שאיבדו שתים עשרה שיניים בעשר שנים השיגו תוצאות נמוכות במבחנים הבודקים יכולות מנטאליות.

אז מה אנחנו למדנו?

מחלת האלצהיימר והשיטיון היא בעיה בעלת שכיחות ההולכת וגדלה. הרפואה כיום עדיין לא הצליחה למצוא דרך למנוע אותה וכרגע ההתמקדות היא בלחפש בעיות אשר מובילות למחלה ובהן כן אפשר לטפל. מציאת הקשר הזה בין עששת לבין דמנציה בקרב האוכלוסייה הבוגרת בהחלט עשוי לסייע במניעה של המחלה בעזרת טיפול ושמירה על היגיינה גבוהה בפה.

למרות שמדובר כאן במחקר תצפית שבו לא היתה התערבות ולא בוצעה מניפולציה על קבוצת ביקורת, תוצאות המחקר מציעות כלי שמיש ונגיש לכולם. לפי המחקר החדש אנו למדים כי אחת הדרכים להימנע מדמנציה ואלצהיימר עוברת דרך כסאו של רופא שיניים. בעוד שהסכנה כאן היא כלפי הגיל השלישי ההמלצות לשמור על הגיינת הפה הן כבר מגיל צעיר כך שאם נשמור על פה בריא באופן קבוע נצליח להגיע בכוחות עצמנו ל – 8020 ונסייע לשמור גם על בריאותנו הפיזית והנפשית.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​