דלקות חניכיים אצל ילדים

מקובל לחשוב כי דלקות ומחלות חניכיים זו בעיה של מבוגרים בלבד. אבל האמת היא שמחלות אלו עלולות להופיע גם בילדים ובצעירים.

שיניים הן אחד הנכסים החשובים שיש לאדם. בעוד שבהרבה טיפולים אחרים לאנשים יש רקע או יכולת לטפל בשיטות שונות הרי שכאשר מגיעים לשיניים מלבד תורשה, שמירה וטיפול נכון בשיניים יכול ליצור את ההבדל אצל כולם. מעבר לשמירה מפני עששת בשיניים חשוב גם לדאוג ולשמור על החניכיים. בנוסף להקניית הרגלי היגיינה בריאים לילדים, הרי שבזה שאנחנו מקפידים איתם על צחצוח אנו גם מגנים עליהם מפני מחלות חניכיים אשר יכולות לתקוף גם בגיל צעיר.

דלקת חניכיים בקרב ילדים

בניגוד לדעה הרווחת כי דלקת חניכיים הוא עסק של מבוגרים. מחקרים מראים כי דלקת חניכיים נפוצה גם בקרב הילדים ובני הנוער. צריך לזכור כי לכל מחלת חניכיים קדמה דלקת חניכיים ולכן אבחון וטיפול מוקדם בסימנים הראשונים חשוב להצלחה במיגור המחלה. מאידך, חשוב לדעת שבמידה ויש לילד דלקת חניכיים שאינה נרפאת למרות הטיפול, ייתכן ומדובר בכלל במחלה אחרת שאינה מחלת חניכיים והדלקת היא רק סימפטום.

דלקת חניכיים באה לידי ביטוי אצל ילדים ע”י כמה סממנים: דימום, ריח רע מהפה, נפיחות, אדמומיות ונסיגה של חניכיים. גם לגנטיקה יש כאן מה לומר ואם אחד מבני המשפחה חלה במחלת חניכיים יש להקפיד יותר על היגיינת פה וגם על בדיקות תכופות. הטיפול הטוב ביותר של דלקות חניכיים הוא ניקוי באמצעות חוט דנטלי וצחצוח קפדני, וביקורים תקופתיים אצל רופא שיניים לילדים. ללא טיפול של רופאי שיניים, דלקת חניכיים יכולה להוביל אל מחלות חניכיים הרסניות. דרך טיפול יעילה נוספת היא שטיפות פה. חשוב מאוד כאשר בוחרים את מי שטיפת הפה לשים לב שזו שטיפה המתאימה לילדים והיא ללא אלכוהול.

מאוד חשוב גם שנוציא את הראש מהחול ונכיר בעובדה שגם למה שאנחנו אוכלים, או יותר נכון ילדנו אוכלים יש השפעה גדולה על מצב החניכיים. אכילה של מזונות העשירים בסוכרים פשוטים, מעלה את רובד החיידקים והפלאק שמצטבר סביב השן. ככל שהמאכלים שנאכל יהיו בעלי סיבים תזונתיים עשירים הרי שאנו מטפלים לא רק בגוף עצמו מבחינת תזונה, אלא גם בשיניים. לעיסה של מזונות אלו גורמת להפרשה גבוהה של רוק ובכך שומרים על שיניים בריאות.

גם כאשר מדובר בילדים קטנים שעוד עם שיני החלב שלהם, חשוב מאוד להקפיד על היגיינת פה. החיידקים אינם פוסחים עליהם בגלל שהם קטנים. בילדים צעירים שתזונתם היא בעיקר מאכלים שנדבקים לשיניים, כדוגמת סוכריות או חטיפים כמו במבה, קיים סיכון גדול לעששת ולדלקות חניכיים. חשוב מאוד להקפיד איתם על צחצוח שיניים פעמיים ביום, בעזרת גאזה או מברשת שיניים רכה מאוד, כבר מבקיעת השן הראשונה. לחיידקי הפה לא משנה גיל או סוג השן. הם מפרקים את הסוכרים שמצטברים סביב השן וגורמים לעששת מהרגע שהם באים במגע עם השן אפילו כבר משלב ההנקה.