ציפוי שיניים קומפוזיט

השן הקדמית נשברה ונדרש פתרון אסתטי ומידי, מה ניתן לעשות? מקרים כאלו אנו פוגשים במרפאה לא אחת ונדרשים לפתרון מהיר יחסית אך אסתטי. אחת הדרכים לפתרון אסתטי במקרה כזה, היא הגישה השמרנית הישירה – ציפוי השן בחומר מרוכב, קומפוזיט.

קומפוזיטים או שרף מרוכב הם חומרי שחזור בצבע השן (“סתימה לבנה”). מאז שחומרים אלו נכנסו לרפואת שיניים, חלו בהם ובחומרי הקישור תמורות רבות המאפשרות לתת מענה ,שהוא מצד אחד אסתטי ומצד שני חזק ועמיד לאורך זמן.
שחזור שיניים באמצעות קומפוזיטים נעשה לרוב בגישה הישירה המיידית. מכאן החשיבות הגדולה למיומנותו ואומנותו של הרופא המשחזר.
ציפוי שיניים באמצעות קומפוזיט נועד לתקן פגמים במנח השן, צורתה או צבעה.

כפי שניתן לראות במקרה הבא, נער בן 13 הגיע בעקבות שן חותכת צידית מוקטנת יחסי לרעותה ומפאת גילו הצעיר והדרישה לתיקון מיידי , צופתה השן באמצעות קומפוזיט לקבלת מראה אסתטי והרמוני מיידי:

אחד הייתרונות בשימוש בקומפוזיטים הוא שאין צורך בהכרח לצפות את כל השן אלא רק להשלים כפי שניתן לראות בדוגמאות הבאות:

מתי משתמשים בקומפוזיטים לציפוי שיניים?

  1. תיקון שיניים שבורות
  2. תיקון שיניים שחוקות
  3. שינוי צורת שן
  4. הבלטת שיניים שקועות בקשת
  5. סגירת רווחים
  6. תיקון פגמים בצבע השיניים

בציפויי שיניים באמצעות קומפוזיטים חשוב לקחת בחשבון:

  1. התוצאה האסתטית אינה מחזיקה לאורך זמן בגלל נטיית הקומפוזיטים להישחק ולספוח צבע. יש צורך בהגעה למרפאה תדיר לצורך ליטוש ושמירת התוצאה.
  2. מכיוון שלרוב השחזורים מבוצעים ישירות נדרשים מיומנות גבוהה וחוש אסתטי אומנותי לצד מקצועיות מצד הרופא המטפל.

עם השנים פותחו טכניקות שיאפשרו לרופא המטפל למקסם את תוצאות הטיפול:

  • מפתח סיליקון: בטכניקה הזו משתמשים ,כאשר רוצים לשנות רק את צבע השן/שחזור ישן אך רוצים לשמור על הצורה הכללית. לפני תחילת הטיפול מעתיקים את צורת השן באמצעות חומר סיליקוני וזה משמש כתבנית ליצירת מסגרת ושמירה על צורת השן. במקרים מורכבים, כשרוצים לשנות מספר שיניים לפעמים עדיף להיעזר בשרותיו של טכנאי השיניים. נלקחת מידה והטכנאי ,לאחר יציקת המודל בגבס, מפסל את השיניים המדוברות באמצעות שעווה ומכין מפתח סיליקוני, שיאפשר לרופא לדעת “לאן הוא הולך”
  • שימוש בתבניות מוכנות מראש: לדוגמא Uveneer – הרופא בוחר את צורת השן מתוך התבניות המוכנות, בונה בצורה חופשית את השן ורק השכבה האחרונה מוקשה דרך התבנית השקופה. בצורה הזו מתקבלים פני שן חלקים ואחידים בצורה ידועה מראש
  • שימוש בציפוי קומפוזיט מוכן מראש: מספר חברות כדוגמת חברת Coltene מצרפת ( COMPONEER) ,Ketenbach מגרמניה (VISALYS VENEER) או Ultradent מארה”ב ( Edelweiss) פתחו מערכות של ציפויי קומפוזיט מוכנים מראש. כל מה שנותר לרופא לבחור, הוא את הציפוי המתאים ולהדביק אותו ישירות בפה המטופל. היתרון הגדול הוא בכך שהציפויים המגיעים מהמפעל הם חזקים הרבה יותר מכל ציפוי ישיר שהרופא יבנה בעצמו וכמובן התוצאה האסתטית ידועה מראש. יחד עם זאת , יש לזכור כי מדובר בציפויים מוכנים מראש ולא מותאמים אישית כדוגמת ציפויי חרסינה.

יתרונות ציפוי שיניים באמצעות קומפוזיטים:

  1. תוצאה מידית– לרוב נדרשת ישיבה אחת לקבלת התוצאה המיוחלת
  2. טיפול שמרני יחסית– ניתן רק להשלים את השיניים מבלי לגרוע מהן
  3. מחיר– המחיר נמוך משמעותית יחסית לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​