טיפולי שיניים לילדים: מה זה כולל ומתי מומלץ?

טיפולי שיניים לילדים במרפאת השיניים של ד”ר ג’רי כהן

חשוב לבוא עם הילדים אל מרפאת שיניים החל מגיל שלוש,
בכדי ללמד צחצוח שיניים נכון והעלאת המודעות בכדי למנוע חשש אם יצטרכו טיפול.

שיני החלב דורשות טיפול כמו השיניים הקבועות. עששת בשיניים אלו עלולה לגרום לכאבים, לבעיות אסתטיות ובריאותיות, אשר ישפיעו על מצבו הבריאותי והחברתי של הילד. העששת עלולה גם לזלוג לשיניים הקבועות ולגרום גם להן נזק. אם שיני החלב נושרות/ נעקרות טרם זמנן לדוגמא בעקבות עששת או חבלה, סדר החלפת השיניים בשיניים הקבועות עלול להשתבש, דבר אשר יצריך טיפול אורתודונטי בעתיד.

טיפולי שיניים לילדים

הדרכה בצחצוח וסילוק אבנית

חשוב מאוד לחנך את הילדים להרגלי היגיינה עוד בשלב המוקדם.

אטימת חריצים

בחריצים הקיימים בשיניים האחוריות יש נטייה להתפתחות של עששת. לכן רצוי למלא חריצים אלו באמצעות חומר מיוחד אשר מגן על השיניים לאורך שנים.

שחזורים (סתימות)

חשוב לאבחן עששת בשיני החלב מוקדם ככל האפשר. אם נמצאו מוקדי עעשת, חשוב לסלקם ולשחזר (סתימה)

פולפוטומי / פולפקטומי (טיפול שורש בשיני חלב)

אם לא טופלה העששת בזמן והתפתחה עשויה להביא לנזק רב אשר מחייב טיפול שורש.

כתר טרומי (כתר לילדים)

בשיני חלב שנהרסו כתוצאה מעששת או כאלו שעברו טיפול שורש, סתימה בלבד לא תספיק ולכן יש צורך בחיזוק ע”י כתר טרומי.

שומר מקום

אם שן חלב נעקרה/ נשרה טרם זמנה בכדי לשמור על המקום המיועד לשן הקבועה נשתמש בשומר מקום. שומר מקום מודבק על שיניים סמוכות ומונע את תזוזתן לאזור החסר כשמגיע מועד בקיעת השן הקבועה באזור החסר שומר המקום מוסר.

פלואורידציה

תפקיד הפלואוריד הוא לחזק את שכבת הזגוגית החיצונית של השן. במסגרת טיפולי שיניים לילדים טיפול בו בילדים מתבצע באמצעות מריחת החומר בצורת ג’ל על גבי השיניים, ובכך נמנע עששת בעתיד.

הרדמה כללית וגז צחוק

ראה – חרדה דנטלית

יישור שיניים

ראה אורתודונטיה – ישור שיניים

מה לעשות אם יש פגיעה בשן קבועה –

במקרה של שיניים קבועות אין תחליף ולכן נשתדל יותר להציל את השן ולא להגיע לעקירתה. בכל מקרה של פגיעה בשן קבוע חשוב לבדוק את מידת התפתחות השורש, יש לכך השפעה רצינית על הטיפול סיכויי הצלחתו.

שן בוקעת בדרך כלל כאשר רק כמחצית מהשורש מסיים להתפתח ורק כעבור 3-4 שנים השורש מסיים את התפתחותו.

הנה כמה חבלות אופייניות:

השן יצאה ממקומה בשלמותה –

במקרה זה לזמן תגובה תפקיד קריטי בסיכויים להציל את השן. עליכן ךעקוב אחר ההוראת הבאות בקפידה:

    1. אתרו את השן.
    2. החזיקו את השן רק באזור הכותרת ולא בשורש.
  • אל תנסו לנקות את השן מלכלוך, רק שטפו בעדינות תחת מים זורמים ולא לשפשף.
  1. אם ניתן, החזירו את שן למקומה והחזיקו אותה שם.
  2. אם לא ניתן להחזיר את השן למקומה, שמרו את השן בתוך חלב קר או בתוך הפה בכיס הלחי בסביבת הרוק – אסור שהשן תתייבש!
  3. התקשרו למרפאת שיניים, הודיעו על המצב ואמרו שאתם בדרך כדי שייערכו, הגיעו מהירות האפשרית.

השן נפגעה, נשארה במקומה ושלמה –

שן עברה “זעזוע”, כואבת. שמרו על כלכלה רכב, משכבי כאבים במידת הצורך, לרוב אין השפעה לטווח ארוך, אולם חשוב להגיע לבדיקה קלינית ורנטגנית אצל רופא השיניים.

השן נפגעה, נשארה במקומה וניידת –

הימנעו מלהזיז את השן. הגיעו למרפאת שיניים. אם השן ניידת, רופא שיניים יקבע אותה על ידי חבורה לשיניים אחרות למניעת תזוזה למשך של עד שבועיים.

השן נפגעה ונוסטה ממקומה –

נסו בעדינות להחזיר את השן למקומה. הגיעו למרפאת השיניים בהקדם. רופא השיניים ינסה להחזיר את השן למקומה ולאחר מכן יקבעה לשבועות אחדים. חשוב להגיע בהקדם למרפאה, שכן כל עיכוב הטיפול לא יאפשר את החזרת שן למקומה עקב היווצרות קריש דם ברקמה דלקתית.

השן נפגעה ונשברה –

הןש תכאב ותהיה רגישה לגירויים חמים או קרים. אם מצאתם את החתיכה נשברה הביאו אותה למרפאה והרופא יחליט אם להשתמש בה או לא. שיניים שנשברו זו הבעיה הנפוצה ביותר ניתן לשחזרן על ידי חומרים מרוכבים (“סתימה לבנה”).

במקרים חמורים יותר ובהתאם לגיל ניתן לשקול שחזור על ידי חרסינה או כתר חרסינה. חשוב שהרופא יבדוק את השן סמוך למקרה כדי להניח חומר חבישה על דנטין השן החשוף ולוודא כי אין פגיעה או חשיפה של עצב השן – במקרים לו יש צורך בטיפול שורש.

מצבי חירום בשיני ילדים

מחקרים מראים כי 30% מהילדים חוו חבלה דנטלית: שבן שן, שבר שורש, שינוי במיקום השן או ניידות – עד כדי יציאת השן ממקומה. החבלות יכולות להיות הן בשיני החלב והן בשיניים הקבועות.

שיא פגיעה בשיני חלב הוא בגיל 18-40 חודשים לגילאים בהם הקטנטנים רק למדו ללכת ולרוץ ומגלין את העולם בלי הרבה שיווי משקל. הפיגעות בגיל זה הן כתוצאה מנפילות או התנגשות.

מה עושים כששיני החלב נפגעות?

ראשית, לעתים החבלה שיני החלב היא רק חלק מחבלה מסוכנת יותר ויש לטפל בה קודם. אם לא ניתן לתת מיד מענה לפגיעה בשיניים יש צורך להיות מודעים לכך ולטפל בבעיה בהמשך.

המטרה העיקרית בטיפול חבלות בשיני חלב היא שמירה על הנבטים של שיניים קבועות מתחת. כמו כן, צריך למנוע כאב, להחזיר פונקציה ולחשוב על אסתטיקה. כל זה תלוי במידת שיתוף הפעולה של הילד.

בחלק מהמקרים מתפתח זיהום כתוצאה מהחלקה והזיהום יפגע בהתפתחות נבט השן הקבועה. לעתים תזוזת השן החלבית ממקומה עלולה לפגוע פיזית בנבט השן מתחת.

פגיעה בשן הקבועה עלולה להתבטא בהפרעה בקיעה או בשינוי צבע וצורה, לדוגמא: כתב חום\לבן על גבי השן. מטרתנו להקטין ככל האפשר את הפגיעה.

כאשר ילד קטן נחבלת בשיניו, קודם כל יש להרגיעו (אותנו ההורים), יש לשטוף את הפה ואת פניו ולבדוק מה אופי הפגיעה. אם יש דימום לנסות לעצור אותו על ידי הפעלת לחץ מקומי. ניתן לתת סירופ משך כאבים כדי להרגיע ויש ליצור קשר עם רופא השיניים לקבלת הוראות.

ישנן כמה חבלות אופייניות בשיני חלב:

שן חלב שיצאה ממקומה –

סימנים: השן יצאה בשלמותה.

כיצד להגיב? תחילה יש לעצור את הדימום על ידי הפעת לחץ מקומי עם גזה או מטלית. יש לאתר את השן כדי שנוכל לאמת שאכן השן יצאה במלואה. אל תנסו להחזיר שן חלב למקומה – פעולה זו עלולה לפגוע בנבט מתחת.

אם לא בטוחים כי זו שם חלב, שמרו אותה בחלב והגיעו במהירות למרפאת השיניים לצורך בדיקה וצילומים כדי לוודא שאין פגיעות נוספות או חלקי שן שחדרו לרקמות הרכות כמו השפתיים.

הרופא ירשום לרוב מרשם לאנטיביוטיקה למניעת זיהום. יש לשמור על כלכלה רכה במשך שבוע וכמו כן על היגיינה.

אם לילד כואב והוא לא מאפשר לצחצח שיניים, צריך לקחת מקל אוזניים, לטבול במי פה המכילים כלורהקסידין (קיין בתכשירים כמו קורסודיל, תרודנט, מדידנט-ולייסר) ואיתם לנקות היטב את השיניים מכל צדדיהן.

שן חלבית נפגעה אך שלמה ולא ניידת –

סימנים: השן שלמה במקומה, לא ניידת, לעיתים דימום בקו החניכיים.

כיצד להגיב? ברוב המקרים לשיניים אלו פרוגנוזה טובה. השן בסך הכל עברה “זעזוע”, תכאב עד 1-3 ימים ולעיתים אף יותר והבעיה תחלוף. שינוי צבע עלול להתרחש בעתיד. יש להקפיד על כלכלה רכב למשך שבוע, היגיינה , שימוש במשככי כאבים בהתאם לצורך ומעקב אצל רופא השיניים.

שן חלבית נפגעה, נשארה במקומה אך ניידת או זזה ממקומה –

סימנים: השן שלמה ובמקומה, ניידת במקומה ויש דימום.

כיצד להגיב? תחילה לעצור דימום, להימנע מהזזת השן ממקומה. שיניים יכאבו ימים אחדים ולרוב יתייצבו מחדש במקומן כעבור שבוע-שבועיים. חייבים להגיע לרופא השיניים לבדוק: האם השן גדולה תלויה על בלימה יכולה לצאת ממקומה ולסכן את הילד? האם השן מונעת סגירת הפה כמו שצריך? במקרים אלה ישקול הרופא את עקירת השן. אם השן תושאר יש לשמור על כלכלה רכבף היגיינה ושיכוך כאבים.

שן חלבית נפגעה ונשברה –

סימנים: השן תיראה שבורה והילד עלול להתלונן על רגישת לקור. דימום מתוך השן או שרואים נקודה ורודה-אדומה בשן יעדיו על פגיעה בעצב סיכויי החלמה נמוכים.

כיצד להגיב? למנוע חשיפה לגירוי חם\קר, משככי אבים. כלכלה רכב שמירה על היגיינה. יש להגיע לרופא השיניים לצורך הערכה. ניתן לתקן את השבר על ידי סתימה. לעתים יהיה צורך בטיפול שורש.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​