טיפול במחלת חניכיים באמצעות 4 שיטות עיקריות

נדמה כי מחלות חניכיים הן מהמחלות שלא פוסחות על אף אחד באוכלוסייה. לא תמיד אנחנו מודעים לכך שהחניכיים שלנו לא בריאות ורק לאחר שכבר נוצר נזק ומתעוררים כאבים אנחנו עולים למעשה על העניין.

כמעט כל אחד חווה או יחווה בעתיד תופעה של מחלת חניכיים בדרגת חומרה כזו או אחרת. עם זאת, חשוב לדעת כי עם היגיינת פה טובה והקפדה על צחצוח שיניים נכון, אפשר למנוע בעיות רבות בחניכיים ואף להאיץ את הריפוי בכל מקרה של דלקת חניכיים שכבר התפרצה.

הטיפול במחלת החניכיים כרוך במחויבות הדדית ארוכת טווח בין המטופל לבין הצוות המטפל, והצלחתו תלויה במידה רבה בשיתוף הפעולה שבין הצדדים.

מה הגורם למחלות חניכיים?

הפה שלנו הוא מקום מאוד פעיל. אנחנו אוכלים ושותים ולא פעם מותירים בפה שאריות מזון. החיידקים שניזונים משאריות המזון מעוררים את המערכת החיסונית שלנו שמנסה להילחם בהם וכך נוצרת הדלקת בחניכיים.

ישנם גורמי סיכון שונים המובילים להיווצרות הדלקת בחניכיים.

הבעיה הינה שכיחה מאוד ועם הגיל עולה, לעיתים כתוצאה ממחלות סיסטמיות וכרוניות שונות, כגון סוכרת או יתר לחץ דם, המובילות לתופעה של דלקת בחניכיים. ישנם גורמים נוספים המשפיעים על הופעת הדלקת. כמו היריון, עישון, לחצים נפשיים, וכמובן אי שמירה על היגיינת הפה.

במקרים רבים התרופות הניתנות לטיפול במחלות הללו מרחיבים את כלי הדם ומגבירים את הסיכון להיווצרות דלקת חניכיים.

יש לציין כי בקרב ילדים התופעה של דלקות חניכיים כמעט ואינה קיימת, בשל מבנה שונה של האמאייל בשיניים חלביות.

מהם התסמינים למחלת חניכיים?

חשוב לציין כי דלקת חניכיים, במיוחד בשלבים הראשוניים אינה גורמת כלל לכאבים. בגלל זה צריך להיות ערניים ולעקוב אחר הסימנים המאותתים על קיומה של דלקת, וזאת כדי לטפל בה כראוי ולמנוע את ההידרדרות שלה.

התסמינים הבולטים להיווצרות הדלקת כוללים –

בגלל שהדלקת כאמור לא כואבת, חשוב לשים לב לכל התסמינים הללו ולהתייחס אליהם ברצינות. כך למשל אנשים רבים סובלים מדימום בעת צחצוח השיניים והם לא באמת מייחסים לכך חשיבות. מבחינתם זהו מצב נורמטיבי שלא אמור לעורר בהלה. הבעיה היא שבמקרים רבים המצב רק הולך ומדרדר ורק כאשר מופיעים כאבים הם פונים אל רופא השיניים. הבעיה היא שבמקרים רבים במצבים אלו כבר נוצר נזק בלתי הפיך והנזקים משמעותיים.

חניכיים נפוחות

סוגי מחלות חניכיים

כל מחלת חניכיים מתחילה למעשה בדלקת. החניכיים ידממו, הן תהיינה נפוחות, אדומות ורגישות, מצב הנקרא ג’ינג’ביטיס. ברגע שמזהים את הבעיה ניתן להתגבר עליה בקלות על ידי טיפול להסרת אבנית אצל שיננית. אם לא מטפלים בדלקת כמו שצריך, היא עשויה להפוך למחלה של ממש. פריודונטיטיס. בשלבים האלה העצם התומכת בשן נפגעת, ובעקבות זה עלולים להיפגע גם השיניים. זה מתחיל בהרס של עצמות הלסת האלוואולריות, ניוד של השיניים, מרווחים שנוצרים בין השיניים, נסיגת חניכיים ומצב בו מתחילים לראות את שורשי השיניים. דלקת שיניים שאינה מטופלת, עלולה להפוך מהר מאוד למחלת חניכיים כרונית זו.

הטיפול במחלת חניכיים

טיפול במחלות חניכיים נקבע בהתאם לסוג המחלה ולדרגת חומרתה.

טיפול שיננית – הסרת אבנית שנעשית אחת לחצי שנה תורמת רבות לשמירה על היגיינת הפה ומניעה של דלקות חניכיים.

הקצעת שורשים – ניקוי עמוק יותר של החניכיים. מדובר בטיפול שנעשה בעומק של כיסי החניכיים. הטיפול נעשה בחלוקה לאזורים כאשר בכל טיפול מבצעים ניקוי של אזור אחד או שניים.

החלפת כתרים או שתלים – לעיתים הגורם לדלקות החניכיים אלו הם שתלים או כתרים ישנים שכבר לא מונחים כראוי. ההמלצה במצבים אלו תכלול החלפה שלהם בחדשים.

שינוי בתרופות – כפי שכבר ציינו, תרופות שונות עשויות להשפיע על הופעת דלקות בחניכיים. לעיתים תהיה המלצה להתייעץ אם רופא המשפחה או רופא מומחה על שינוי בתרופות או במינון כדי להקטין את הסיכון לפגיעה בחניכיים.

ניתוח חניכיים – ישנם מקרים אשר בהם כל הטיפולי הנ”ל כבר לא יועילו. במצבים אלו יהיה צורך בניתוח חניכיים כדי לשקם את רקמת החניכיים ואת העצמות שנפגעו בעקות הדלקת.

כיצד ניתן למנוע מחלת חניכיים?

מניעת מחלות חניכיים תלויה במידה רבה בהקפדה על היגיינת הפה. זה אומר הקפדה על צחצוח שיניים קפדני פעמיים ביום, ניקוי אבנית אחת לחצי שנה, והקפדה על אורח חיים בריא ורגוע. לחץ ומתח פוגעים גם במרקם העדין של החניכיים וכך גם עישון, אכילה בלתי מבוקרת וכן הלאה.

שמירה על היגיינת הפה

אנשים הסובלים ממחלת חניכיים רגישים יותר לזיהום חיידקי בפה ועליהם להקפיד יותר על היגיינת הפה. הסוד להצלחת כל טיפול במחלת החניכיים הינו השילוב שבין ניקוי יסודי במרפאת שיניים מומלצת והקפדה על היגיינה בבית, כולל צחצוח וניקוי יסודי בין השיניים. חשוב ליישם את ההוראות שהתקבלו מהשיננית ומרופא השיניים לצחצוח ולניקוי בין השיניים. אם התגלתה מחלת חניכיים יש להתאמן ולשפר את יכולת צחצוח השיניים, ולאחר ההשתלטות על מחלת החניכיים יש להמשיך ולהקפיד על צחצוח וניקוי סדיר בין השיניים. תהליך זה יוביל לשיקום מצב החניכיים ולמניעת דימומים וריח רע מחלל הפה.
ההמלצה שלנו – בקרו אצל השיננית בתדירות גבוהה. זיכרו – מניעה מתחילה בהקפדה!

ניקוי עמוק תת-חניכי

ניקוי עמוק תת-חניכי, או בשמו האחר: הקצעת שורשים, הינו ניקוי פני שטח השורשים החשוף לכיס החניכיים. מטרת הניקוי העמוק התת חניכי הוא להסיר אבנית תת-חניכית ולהוריד רובד תת-חניכי. הניקוי היסודי שונה מהניקוי התקופתי הבסיסי.

הוא עמוק יותר ולכן נדרשת הרדמה מקומית ומספר פגישות. במהלך הטיפול ייתכן שיבוצעו שטיפות תת-חניכיות בעזרת חומרים אנטי-בקטריאליים שתפקידם לקטול את החיידקים ששרדו את הקצעת השורשים.

המחקרים האחרונים גילו כי הטיפול מפחית את דלקת החניכיים, מצמצם את עומק הכיסים ומשנה את הרכב החיידקים בכיסים, מחיידקים הנמצאים בזמן מחלה לחיידקים הנמצאים בזמן בריאות.

כמו כן, התגלה כי מטופלים שנקטו בטיפול משולב של ניקוי עמוק ושל היגיינה ביתית טובה של הפה לא הזדקקו לטיפולים נוספים או לניתוחים מורכבים.

תרופות אנטי-בקטריאליות בשחרור מקומי

הנזק שנגרם לחניכיים נובע מתגובתם לחיידקים השוכנים בכיסי החניכיים. במקרים בהם הכיסים עמוקים ניקוי רגיל לא יספיק ויש לנקוט בפעולות נוספות כגון הרדמה וכניסה עמוקה לתוך הכיס.

במקרים של דלקת, אנו משתמשים בחומרים חדשניים כגון ג’ל או שבב המוחדרים אל הכיס. החומר המוחדר בצורה מקומית אל תוך הכיס, הינו בעל שחרור איטי של חומרים אנטי בקטריאליים.

ניתוחי חניכיים

עיקר הטיפול במחלת חניכיים הוא הטיפול הלא-ניתוחי. ניתוחי חניכיים מיועדים לכל אותם המקרים שבהם לא יכולנו להשתלט על גורמי הזיהום ולסלקם.

קיימים סוגים שונים של ניתוחי חניכיים, וביניהם:

1. ניקוי וחיטוי שורש השן בצורה ישירה לאחר הרמת מתלה חניכי.
  2. בניה מחדש של עצם תומכת בשן.
  3. כיסוי שורשים שנחשפו.
  4. ביצוע השתלת חניכיים.
  5. הפחתת כיסים חניכיים.

לכל מצב יותאם סוג הניתוח הרלוונטי. לקריאה נוספת על בניית עצם סביב שיניים

תפקידו של רופא מומחה למחלות חניכיים

לאחר בדיקה מדויקת של מצב החניכיים, הרופא המומחה קובע את האבחנה ואת אפשרויות הטיפול. את הטיפול הרשוני מבצעת שיננית, ומטרתו להביא להחלמה ראשונית של החניכיים.

בהמשך הרופא מבצע בדיקה חוזרת חוזרת והערכה מחודשת, ובעקבותיה מתקבלת החלטה אם יש צורך בטיפול כירוכגי נוסף.

מומחה למחלות חניכיים מבצע את הכירורגייה העדינה הדרושה ברקמת החניכיים, וכן טיפולים כירוגיים נוספים כמו טפיול בנסיגת חניכיים, השתלת חניכיים או טיפולים של ” הארכת כותרת” במצבים של הרס כותר השן מעבר לגבול החניכיים, כמו גם טיפולים קומטיים במתאר לא אסתטי של החניכיים.

רופא חניכיים עוסק גם בהשתלות, בהשתלות עצם, בהרמת סינוס ובכל הכרוך בהכנת החניכיים לקראת שיקום נשיניים של עצמן.

סוד ההצלחה של טיפולי חניכיים הוא שמירה קפדנית על היגנייה כם בהמשך הדרך, לאחר תום הטפיול, על מנת לשמור על בריאות השן לאורך זמן. השמירה דורשת הקפדה רבה על הטפיול הביתי בהתאם להנחיות וביקורים תקופתיים אצל השיננית.