יעילות תרופות לשיכוך כאב חריף בשיניים

דיכוי כאב אקוטי לאחר עקירת שן בינה, היא הבדיקה המקובלת ביותר כיום בעולם הרפואה להערכת יעילות משככי כאבים.
במחקר זה, נכללו משתתפים מבוגרים בריאים, שעברו עקירה של 2 שיני בינה או יותר, כאשר לפחות אחת מהעקירות הינה עקירה כירורגית..

588 משתתפים הוקצו אקראית לטיפול בפלסבו (46 משתתפים), ב-ארקוקסיה במינון של 90 מ”ג פעם ביום (191 משתתפים), ב-ארקוקסיה במינון של 120 מ”ג פעם ביום (97 משתתפים), ב-ibuprofen במינון של 2,400 מ”ג ליממה – 600 מ”ג 4 פעמים ביום (192 משתתפים), ובפרצטמול במינון של 2,400 מ”ג ליממה בשילוב עם קודאין במינון של 240 מ”ג ליממה (A/C 600/60 mg ) 4 פעמים ביום 62) משתתפים).

במדד TOPAR 6, הבוחן את הערכת מידת ההקלה בכאב במשך שש השעות שלאחר נטילת התרופה,ארקוקסיה פעם ביום, בשני המינונים, נמצא יעיל יותר מפלסבו במידה מובהקת (P<0.001), יעיל יותר בצורה מובהקת מהשילוב של אקמול עם קודאין 600/60 mg, ובעל יעילות מושווית לאיבופרופן 600 מ”ג.

משך הזמן עד לתחילת ההשפעה היה דומה עבור כל תרופות המחקר. שיעור המטופלים שנזקקו למשכך כאבים אחר (Rescue Medication) היה דומה לגבי Etoricoxib ואיבופרופן ונמוך יותר באופן מובהק לגבי Etoricoxib מול השילוב של פרצמטול וקודאין.

32% מכלל המשתתפים דיווחו על תופעות לוואי. לא דווח על תופעות לוואי חמורות. שיעור ההופעה של כלל תופעות הלוואי, תופעות לוואי שנחשבו קשורות בטיפול ותופעות לוואי שהובילו להפסקת הטיפול, היה דומה לגבי Etoricoxib ו-ibuprofen, וגבוה יותר במידה מובהקת לגבי השילוב של פרצטמול וקודאין, בעיקר לגבי סחרחורת, בחילה והקאה.

תוצאות המחקר מעידות על כך שבכאב אקוטי, טיפול במשככי כאבים מקבוצת NSAIDs יעיל יותר מטיפול בפלסבו או מטיפול המבוסס על תרופות מקבוצת האופיואידים (במודל של כאב לאחר ניתוח דנטלי).

1Daniels et al.; Evaluation of the Dose Range of Etoricoxib in an Acute Pain Setting Using the Postoperative Dental Pain Model, Clin J Pain. 2011 Jan;27(1):1-8