ציפוי חרסינה: המדריך השלם לפני טיפול

ציפוי חרסינה

ציפוי חרסינה או למינייט וניר ( LAMINATE VENEER ) הוא בעצם עלה דק מחרסינה, המיועד להדבקה בחזית השן ( מכאן השם העברי, חזיתית). היסטורית, שיטת טיפול זו פותחה בקליפורניה ארה”ב ע”י ד”ר צ’רלס פינקוס בשנות ה-30′ כטיפול זמני לתיקון מראה השיניים של שחקני קולנוע הוליוודים, אולם רק בשנות ה-’80 ניתן לומר שהחלו להשתמש בציפויי חרסינה כפי שאנו מכירים כיום. עם התפתחות החרסינה הדנטלית וחומרי הקשור לשן חלו תמורות והטכניקה שוכללה והתרחבה עוד יותר. ציפויי חרסינה זו שיטת טיפול השייכת לקטגורית הטיפולים השיקומיים הזעיר פולשניים –MINIMAL INVASIVE, כלומר יש דגש רב על שימור ככל האפשר של חומר השן להבדיל מכתרים.

השלמה של השן או לחלופין ציפוי השן נדרשים במקרה של פגם אסתטי היכול לנבוע מרווח בין השיניים, שברים בשיניים, שחזורים נרחבים לקויים, שינוי צבע השן לאחר טיפול שורש, הכתמה כתוצאה משימוש בתרופות בזמן היווצרות השן, או כאשר צורת השן אינה לשביעות רצוננו.

השלמת שן הינה תוספת אסתטית לשן המקורית מבלי לפגוע בשן עצמה. ההשלמה בנויה מחומר מרוכב. חומר זה מעניק פתרון אסתטי, נוח וזול.
ציפוי שיניים למינייט – כאשר אנו נדרשים לכיסוי או שינוי חלקים גדולים של השן משתמשים בציפוי שיעשה בדרך כלל מחרסינה, אם כי אפשרי גם מחומר מרוכב (Laminate). לעיתים נדרש להכנה מינימלית בשן לצורך התאמת הציפוי (השחזה), אך במקרים רבים אין צורך כלל. הציפוי המעבדתי מיוצר מחרסינה, המגיעה בצורת עלה דק, המודבק לשיניים בתאימות מלאה ואסתטית להענקת חיוך מושלם.

אז, רוצה לחייך בלי פילטרים?

אנחנו מזמינים אותך לבצע בדיקת התאמה מהירה ב-5 שאלות בלבד שמיד אחריה יצרו איתך קשר מהמרפאה להמשך תהליך

*הטיפול לא מתאים לבעלי מחלות רקע, מחוסרי שיניים, ובעלי כתרים
*אנו מציעים אפשרויות מימון ייחודיות והסדר תשלומים נוח.

דוגמאות לציפויי שיניים שביצענו במרפאה

השלמת כותרת של שן שבורה

בניית שיניים מחומר מרוכב – קומפוזיט – בישיבה אחת. תיקון גודל, צורה וסגירת מרווחים

החלפת 8 ציפויי קומפוזיט ישנים בציפויי חרסינה תוך כדי תיקון מתאר החניכיים, צבע וצורת השן.

צפו בד”ר מאיר אנג’י מסביר מהם ציפויי חרסינה לשיניים בראיון לתכנית סטטוסקופ

"סוף סוף החיוך שלי טבעי ומהמם"

השיניים של ויקה, אמא צעירה, היו מוכתמות ולא באותו גודל. במקום להתבייש היא החליטה לעשות שינוי, שישקף את איך שהיא באמת רוצה להיראות.

לפני הטיפול הייתי מתביישת קצת בחיוך שלי, הייתי מחייכת וכאילו קצת נבוכה. הייתי מצטלמת עם פילטרים, הייתי מנסה לטשטש את המצב הקיים בשיניים. ואז עברתי את הטיפול אצל ד"ר אנג'י, והיום אני עפה על החיוך שלי, הוא פשוט טבעי ומהמם

ויקה, מטופלת אצל ד"ר אנג'י

באילו מקרים נשתמש בציפויי חרסינה?

חרסינה דנטלית היא בעצם חומר חזק ואסתטי העמיד לאורך זמן. החרסינה שומרת על צבעה ואינה מוכתמת מאוכל או עישון וכד’ לעומת השיניים, לכן ציפויי חרסינה מתאימים למקרים הבאים:

  1. שינוי צבע השיניים- במקרים בהם צבע השיניים אינו אחיד, או שהשיניים מוכתמות ובעלות גוון כהה לדוגמא כתוצאה מצביעת טטרציקלין , ניתן לצפות את השיניים בחרסינה ובכך לשוות להן מראה אחיד ובצבע הרצוי. ההעדפה כמובן תהיה אם ניתן לפנות לאופציה יותר שמרנית כדוגמת הלבנת שיניים אך יש מקרים בהם לא ניתן להגיע לתוצאה הרצויה בדרך הזו וציפויי חרסינה הם הדרך לתוצאה המיוחלת.
  2. שינוי צורת השן – שיניים מחודדות, שבורות, שחוקות, קצרות, קטנות , משוחזרות וכיוצב’
  3. שינוי במנח השן – ישנם מקרים בהן השן מסובבת או במנח פנימי יותר יחסית לשאר השיניים. העדפה הראשונית כמובן צריכה להיות בטיפול שמרני כדוגמת יישור שיניים – אורתודונטיה. אולם, ישנם מקרים בהם אופציית יישור השיניים אינה רלבנטית או שלאחר היישור נדרש תיקון נוסף בצורת השן ולכן נבחר לצפות את השן באמצעות ציפוי חרסינה.
  4. סגירת מרווחים בין שיניים – העדפה כמובן כמו בסעיף הקודם היא לפתור את המקרה באמצעות אורתודנטיה אולם יש מקרים בהם נבחר בציפוי חרסינה כבחירה הטיפולית הראשונה או כטיפול הנלווה ליישור שיניים.
  5. טיפול משלים לטיפול שיקומי/ אורתודנטי

חשוב לזכור, אומנם שיטת טיפול זו הומצאה בהוליווד ורבים בוחרים בשיטה זו לקבלת החיוך ההוליוודי, אולם לא בהכרח כולם יבחרו במראה הנוצץ ובטיפול מטעמים קוסמטיים בלבד. דיאלוג פתוח עם הרופא המטפל, תאום ציפיות והתאמת התוצאה המיוחלת למקרה היא קריטית להצלחה. ניתן לייצר חיוך לבן אחיד ובוהק, חיוך הוליוודי, כלומר לצפות את כל השיניים או לשלב את הציפויים במשנן הטבעי רק לקבלת מראה הרמוני אך אסתטי. כל מקרה בהתאם לדרישת הלקוח.

כיצד מבוצע הטיפול?

  1. תכנון – בשלב זה הרופא אוסף נתונים כולל צילומים ומנתח את החיוך. שלב זה קריטי לצורך תאום ציפיות ובדיקת התאמת הטיפול למקרה.
  2. הדמיה – הדמיה על גבי השיניים כיצד התוצאה הסופית אמורה להראות. אפשרות אחת היא שהרופא מדמה באמצעות קומפוזיט ישירות על גבי השיניים ביד חופשית את התוצאה המיוחלת. אפשרות שנייה היא לקיחת מידות ושליחה למעבדה. במעבדה הטכנאי על גבי מודל הגבס ידמה את התוצאה המיוחלת באמצעות שעווה ויכין מעין “מפתח” שיאפשר להעתיק את ההדמיה לפה המטופל. בפגישה הבאה באמצעות המפתח וחומר קומפוזיטי “יעתיק” הרופא את התכנון לפה המטופל ונוכל להתרשם מהתוצאה המיוחלת. אסור לוותר על שלב זה, מכיוון שלאחר שהציפוי הוכן והודבק אין דרך חזרה לצורך תיקונים , לכן מאוד חשוב לדעת עד כמה שאפשר האם התכנון תואם את הציפיות והוא בר ביצוע.
  3. הכנת השן ולקיחת מידות – ציפוי החרסינה אומנם דק ככל שיהיה מודבק בחזית השן ולכן מוסיף לה נפח שיש לקחת בחשבון. שן שקועה בקשת שנרצה להבליט החוצה תדרוש הכנה מינימלית אם בכלל בעוד שן שנמצאת במקום הרצוי לא נרצה להבליטה יותר ולכן נצטרך לבצע בה הכנה גדולה יותר. בסה”כ ההכנה בשן היא מינימלית ונעה בין 0.3 מ”מ ל-0.7 מ”מ שיש להסיר מהשן. קיימים בשוק מוצרים מסחריים כדוגמת LUMINEERS שזהו ציפוי חרסינה שמיוצר אקסקלוסיבית במעבדת שיניים בארה”ב ורק בה. הם מתהדרים בכך שהציפוי דק ולכן לא נדרשת כל הכנה בשן. מצד שני, קיימים בשוק חרסינות מחוזקות כדוגמת EMAX שמהן ניתן לייצר גם כן ציפויים דקים של כ-0.3מ”מ ( NO PREP VENEER). חשוב לזכור שמעטים מאוד המקרים בהם לא נדרשת כל הכנה בשן ולכן כל מקרה וכל שן תיבדק בנפרד כאשר המטרה היא המינימום הנדרש. עוד שיקול חשוב בהכנה הוא כמות האמאייל הנותרת בשן. ציפוי החרסינה חייב להיות מודבק לשן וההדבקה הטובה ביותר היא לאמאייל השן. אם השן בולטת מידי מחוץ לקשת והמטרה היא להכניסה נדרש לבצע הכנה אגרסיבית יותר בשן ואז נוותר עם מעט אמאייל אם בכלל, או במקרה של שיניים שבורות מידי או עם שחזורים ישנים גדולים מידי – במקרים אלו ציפוי חרסינה אינו הפתרון ויש לשקול כתרים.
  4. הדבקת הציפויים – מכיוון שהציפוי דק ושקוף יחסית יש משמעות גם לצבע הדבק הנבחר ולכן גם בשלב זה מבצעים הדמיה של צבע הדבק הרצוי. שלב ההדבקה עצמו הוא מורכב ודורש מיומנות גבוהה. אין אפשרות לבצע הדבקה זמנית או תיקונים משמעותיים בצורה ובצבע לאחר ההדבקה ולכן השלבים הקודמים חשובים מאוד כי צריך לדעת מראש לאיזו מטרה צועדים.


מספר הפגישות המינימלי הנדרש לטיפול שכזה הוא 2-3 פגישות. לרוב אם נדרשות פגישות נוספות זה בגלל שלבי התכנון.

דוגמא לטיפול משולב ב-4 השיניים הקדמיות לקבלת מראה אחיד והרמוני: כתר על גבי שתל, כתר על גבי שן ו-2 ציפויי חרסינה.

תמונות לפני ואחרי

נקודות למחשבה לפני ציפוי שיניים

  1. כמה שיניים לצפות? ברוב המקרים ציפוי שן בודדת ללא שינוי בשיניים סמוכות לא ייתן תוצאה אסתטית. יש מקרים בודדים בהם ציפוי שן אחת יספק. לרוב נצטרך לצפות 2 שיניים לפחות או לשלב ציפוי יחד עם כתרים לדוגמא. כמות השיניים הנחשפת בחיוך ומטרת הטיפול גם יכתיבו בכמה שיניים נצטרך לטפל.
  2. עלויות – עלות הטיפול לא זולה יחסית מכיוון שמייצרים ציפוי חרסינה בהתאמה אישית וישנה עבודה משותפת של הרופא והטכנאי.
  3. הטיפול מוגדר אומנם MINIMAL INVASIVE אולם בכל זאת נדרשים להשחזה מינימלית של השן ומדביקים עליה ציפוי ולכן עלולות להיות השלכות עתידיות. ההעדפה היא תמיד לנסות ולפתור את הבעיה בפתרונות שפחות יפגעו בחומר השן כמו יישור שיניים או הלבנת שיניים.
  4. ציפוי חרסינה הוא עמיד ואסתטי לאורך זמן ולכן אם העבודה מתוכננת בקפידה ומבוצעת בקפידה ניתן לקבל תוצאה אסתטית עמידה לאורך שנים רבות.

טיפול משולב ב-4 שיניים קדמיות: כתר אחד ו-3 ציפויים לתיקון מנח וצורת שיניים.

טיפול משולב: כתר+ 3 ציפויי חרסינה לתיקון צורת שיניים, צבע ולצמצום רווחים.

חיוך מושלם

באמצעות אסתטיקה דנטלית

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​