דלקות חניכיים ו-5 סוגי מחלות חניכיים

מחלות חניכיים מתחלקות לכמה סוגים בהתאם למידת מפושטות המחלה והרקמות המעורבות.

דלקת חניכיים – GINGIVITIS

זו הצורה הקלה יחסית של מחלות החניכיים וממנה סובלים רובנו. דלקות חניכיים פוגעות רק ברקמות הרכות ,החניכיים הוורודים העוטפים את עצמות הלסת, ללא פגיעה בעצם ובמנגנון התאחיזה של השן. דלקת חניכיים יכולה להיות ממוקדת או מפושטת.
סימני המחלה: אודם, נפיחות,דימום בעת מגע וצחצוח. לעיתים ימדדו כיסי חניכיים עמוקים , אבל ללא פגיעה בעצם ( כיס מדומה). ברוב המוחלט של המקרים דלקות חניכיים לא ילווו בכאבים ולכן ברוב המקרים לא מודעים לקיומן.

מחלת חניכיים כרונית - CHRONIC PERIODOTITIS

זו מחלה מתקדמת יותר המערבת גם את העצם התומכת והרס מנגנון אחיזת השן. דלקת חניכיים כרונית עלולה להיות מפושטת או מקומית וסיווגה ע”פ חומרת פגיעתה בעצם התומכת ומצב החניכיים. כל מחלת חניכיים, פריודונטיטיס, מקורה בדלקת חניכיים, ג’ינג’יביטיס, אבל לא כל דלקת חניכיים תתקדם להיות מחלת חניכיים. אין לנו דרך לחזות באילו מקרים המצב יחמיר מדלקת למחלה ולכן חשוב לטפל בכל דלקת חניכיים כבר עם הופעת הסימנים הראשונים.
סימני המחלה: אודם, נפיחות,דימום, כיסים עמוקים מעל 5 מ”מ, ספיגת עצם, ניידות, הגדלת מרווחים בין השיניים.

מורסה בחניכיים – PERIODONTAL ABSCESS

זיהום מוגלתי מקומי בתוך רקמת החניכיים באזור הכיס, או מסעף השן ( נקודת פיצול השורשים, בשיניים רב שורשיות – פורקציה ), העלול להביא להרס מהיר של מנגנון האחיזה סימני המחלה – נפיחות חלקה ובוהקת באזור כיס החניכיים או מסעף השן , תפליט מוגלתי, כאב, רגישות לניקוש, ניידות השיניים, אובדן עצם.

נגע משולב חניכיים ושורש – PERIO-ENDO LESION

מכיוון שקיים קשר בין רקמת מוך השן, העצבים וכלי הדם, לבין הרקמות הסובבות ואוחזות בשן, לעיתים זיהום שמתחיל כזיהום בשורש השן יכול להתקדם לחניכיים וההפך. לכן, הטיפול במקרים כאלו חייב להיות משולב, טיפול שורש וטיפול במחלת החניכיים.

נסיגת חניכיים - GINGIVAL RECESSION

לעיתים כתוצאה ממחלת חניכיים, צחצוח אגרסיבי או סיבות אחרות, צוואר שורש השן נחשף כלומר החניכיים נסוגו. סימנים : צוואר השן חשוף והשן נראית “ארוכה” יותר, פגם אסתטי, רגישות לקור/חום. יש כמובן לטפל בסיבה הראשונית להופעת הבעיה.